SenasteSenaste nytt

Entreprenörskaps Kickoff

Eftersom läget är lite annorlunda mot för tidigare har Tornedalsskolan beslutat att inte köra Ung företagsamhet som tidigare år. I stället kommer vi att driva fiktiva företag på skolan men med mycket tyngd på det digitala arbetet.

Anis; IT2 med sin pysselkit av återbrukat material att pyssla med under resa

Eleverna kommer som tidigare år göra stora delar av momenten som gjort när riktiga företag startats, som att hitta på en affärsidé, skriva affärsplan, göra marknadsundersökning, göra hemsida och slutligen också bokslut. Detta kommer dock att göras utan personliga säljtillfällen, marknader eller mässor allt för att försöka hålla distans och hindra smittspridning. Den vanliga kickoffen kördes vecka 36 för elever som läser kursen entreprenörskap.

Dagen började med en kort presentation om vad som skulle ske under dagen och vad ett av dagens viktiga mål var. Målet att prova på och träna på sina entreprenöriella egenskaper som problemlösning, kreativitet, nytänkande samt samarbete.  Eleverna fick först tilldelat två ord som de skulle sätt ihop till en tjänst eller produkt. Några av orden gav huvudbry medan andra var lättare att sammanfoga till en produkt/tjänst. Ex glas och förkläde blev en produkt för dem som arbetar på restaurang där förklädet kunde stabiliseras för att kunna bära många glas.

Nästa uppgift var att producera en produkt, en prototyp av befintligt material, recyclings material. Produkten skulle också få ett namn och eleverna skulle göra en pitch av sin produkt.  Eleverna fick gruppvis gå in i ett rum med återbruksmaterial, allt från tomma juiceförpackningar till klädnypor.  För vissa grupper fanns det produkter som de genast kunde komma på att använda till en ny produkt medan andra tog längre tid på sig för att hitta de rätta delarna att sammanfoga. Pitchen skulle bland annat presentera produkten, dess namn och berätta vilket behov produkten fyller för kunden.  Pitchen blev också en introduktion till kommande Draknäste/Lejonkula där eleverna får presentera sin fiktiva affärsidé för en jury.

Nöjda lärare Eva Stjernström, Kari Tikkala
och Maritha Eliasson

Lärarna var mycket nöjda över elevernas entusiasm och att så många fina protoptyper/produkter och pitchar kom fram under dagen.

– Vissa produkter känner man att man själv skulle behöva och som säkert också skulle kunna utvecklas och säljas i den verkliga handeln säger Eva Stjernström, en av lärarna

-Bra träning inför Draknästet/Lejonkulan som är planerad att genomföras under vecka 43 avslutar Kari Tikkala ytterligare en av lärarna som driver kursen entreprenörskap.

Som ett avslut på dagen kommenterade en elev uppgifterna och möjligheten till att testa sina entreprenöriella förmågor.

-Det här var mycket roligt. Sådana här lektioner skulle vi ha fler gånger under utbildningen säger Aref Rahimi som går IT åk 2. Han och han kompanjon Jarno de Graff tillverkade en mycket exklusiv stol som kunden själv skulle kunna designa efter tycke och smak. I stort verkade alla elever och lärare nöjd med dagens arrangemang.

Arefs och Jarnos designade stol