SenasteSenaste nytt

Ett (o)roligt liv – ett rimligt liv…

“Knubb” delar ut unika prorgram

En skuldsanering med styrketårar av och med Charlotte Lindmark för Tornedalsskolans elever den 22 september på Folkets Hus.

”Knubb” (eller Charlotte Lindmark) mötte oss i biosalongen på Folkets hus iklädd en stor röd clownnäsa och bjöd in oss att sitta ner. I en stor korg hade hon gjort ”unika” program som hon delade ut till eleverna från Tornedalsskolan. När alla hade satt sig ner, vi var ett 40 tal, kom hon med maskeringstejp och berättade att vi inte fick lämna våra platser och tejpade in oss!

På scenen låg stora papperslappar och mitt på stod en stor svart fåtölj. Hon frågade eleverna – hur länge ska föreställningen pågå? Alla svarade olika, hon bad oss ta fram våra telefoner och ställa tiden på 49 minuter, som vi kommit överens om och på exakt kommando startade alla sina klockor. Föreställningen började.

Knubb berättade att vi skulle få bevittna en livsprocess-betraktelse om hennes utspridda liv och vi fick höra de mest otroliga historier. Hon varnade känsliga personer, hennes berättelse var tidlös och gränslös. Clownen Knubb berättade att det inte var lätt att vara clown eller människa. Hon försökte besvara frågor om vad ett rimligt liv är. –Hur många gånger kan man gör om samma misstag och hur mycket lycka får man uppleva?

Clownen Knubb plockade upp ett efter ett av de skrynkliga pappren som låg på golvet och läste vad som stod. Hennes liv passerade genom Rädsla, Beröm, Drömmar, Ångest, Fantasi, Sjukdom, Slumpen, Jämförelse och Styrka. Hon sökte efter Lyckan men hittade den inte innan tiden tog slut för helt plötsligt började alla telefoner i salongen att ringa.

Det var både skratt och allvar när livets rimligheter utforskades och det var fantastiskt bra!

Några kommentarer från eleverna efter föreställningen om vad clownen Knubb ville förmedla:

• Känslor – Livet är värt att leva. Fokusera på det som är bra fastän det finns mera skit!
  • Att livet har “up´s and downs och att man inte ska känna sig ensam om känslorna!
  • Jag tror att hon ville förmedla livet och hur unika vi är!
  • Hon ville förmedla att livet inte alltid är bra och man måste våga vara sig själv!
  • Livet kan vara upp och ner ibland och rörigt men du är inte ensam om dina känslor!