AllmänSenaste

Årets Lejonkula 2021

Den 15 oktober var det återigen dags att köra årets Lejonkula på Tornedalsskolan. Lejonkulan körs för alla elever som driver UF, ung företagsamhet på skolan. Under dagen har eleverna och de företag de driver möjlighet att presentera sitt företag för Lejon som också är jury när det gäller att få fram pristagare.  Årets Lejon var rektor Peter Mariin, egenföretagarna, Erika Medström,  Anu Lakkala och Haparanda kommuns näringslivschef Bengt Strandberg.

Innan lejonkula var många av UF-företagarna riktig nervösa och undrade om Lejonen skulle vara mycket stränga och vilka frågor de kunde ställa? – Man hoppas att man kan svara på frågorna var en kommentar från deltagarna. Efter mötet med Lejonen var flertalet mycket lättade och nöjda med sin presentation.  De upplevde också att Lejonen var bra med både frågor och tips som de kan ta med i sitt fortsatta företagande.

Deltagarna från Bello UF

Företaget Bello Uf som går HA2 syr ryggsäckar av återvunnet material och hade valt att presentarea sitt företag med att göra en film. – Efteråt fick vi frågor och vi kunde svara bra på dem. Tycker att det gick ganska bra och nu är det bara att vänta på prisutdelningen säger företagarna Nur och Abdihamiid.

Guldkanten Uf bestående av Tim och Jonas från EK2 har en affärsidé´ att leverera mat till äldreboende från två lokala restauranger. – Vi är riktigt taggade och Lejonen hade också bra frågor som vi kunde svara på.  Vi upplever att  det gick mycket bra och vi är riktigt nöjda över vår prestation avslutar killarna.

Företagarna från Golden Butterfly UF

Golden Butterfly UF bestående av Agnes Häggström, Maja Häggström, Andrea Djärv och Maria Korpi säljer smycken i form av fjärilar: – Det gick väldigt bra och Lejonen verkade gilla vår idé. Vi var nervösa innan presentationen men det gick riktigt bra och det var inta alls så hemskt som man förväntat sig.

Presentationen för företagen fick ta 3 minuter och därefter har Lejonen möjlighet att fråga frågor angående företaget och även ge råd och tips till de nya företagarna. Lejonen betygsatte också företagens kreativitet, respons på frågor, affärsidé och samarbete/eget ansvar.

Tre minuter är väldigt kort tid men eftersom det är så många företag i år måste tiden begränsas för att vi skall hinna med det under dagen säger en av lärarna.

Efter att alla företag presenterat sig gäller det för Lejonen att välja ut sex pristagare.

Ett mycket svårt och tidskrävande arbete säger Lejonen. Det var väldigt många som hade mycket bra presentationer och affärsidéer men slutligen kom vi överens om vilka som skulle få priser.

Candles for awereness uf

Tredje pris gick till Candles for awereness uf med Oliva Anunti, Ida Kinnunen, Ida Oja och Emma Hedman i VO2. Företaget tillverkar handgjorda ljus av återvunnet material i form av kvinnokroppar i dess olika former, vilket vissa kan vara märkta av sjukdom.

Andra pris gick till Hantverk och design UF med Najla Hajizada och Zabiullah Hajizada som går HA3 och EK2. De erbjuder exklusiva handvirkade produkter efter kundens önskemål.

Hantverk och Design UF

Första pris gick till Ourlines UF som skapar trendiga tavlor med unika budskap för alla hem och hus. Företaget består av Alva Kontio, Malin Ponkala, Catarina Rissanen och Alina Savilampi. Företaget vann en värdecheck på 2500 kr som Swedbank sponsrade.

Övriga tre pristagare var Safe drink UF  med Klarissa Kulju, Ida Lindgren, Jasmine Siltala; HA2, som säljer lock till öppnade läskburkar.

Royal Lures UF med Jacob Pirinen och Adam Juhlé, Na2, som säljer handtillverkade fiskedrag.

Fox Dream UF med Mahdi Jafari som säljer musikinstrument/tutor för idrottsevenemang gjorda av återvunnen plast och utskrivna med 3D-skrivare.

Fox Dream UF med Lejon

Vi vill också tacka alla Lejon och alla som deltagit och gett eleverna råd om fortsatt företagande. Vi vill också tacka sponsorer som bidragit med priser under årets Lejonkula. Stort tack och vi hoppas på återseende kommande år.