PEPPSenasteSenaste nytt

3 snabba frågor

Vi har gått runt på Tornedalsskolan och frågat tre snabba frågor till elever och lärare. De tre frågorna är:
1. Påverkas du av bygget runt om vår skola?
2. Vad tycker du om DigiExam?
3. Tycker du skolan är stressig (för eleverna)?
Vi valde dessa frågor, eftersom dem är aktuella för eleverna och personalen på skolan just nu.

Alicia:
1. Lite grann, eftersom det är högljutt och oattraktivt. Man kan inte öppna fönstren i de unkna klassrummen eftersom då kommer alla höga ljud från bygget och stör.
2. Dåligt, det är ett opassande sätt att arbeta på genom vårt schema, eftersom vi har så många korta lektioner. De korta lektionerna överväger de långa, alltså hinner man inte komma in i sin uppgift ordentligt. Det känns som att vi bara har en lektion i veckan att skriva på, för att på de korta lektionerna hinner man inte skriva något klart.
Det begränsar ens kreativitet – vi får inte ta inspiration från andra medier, därför föredrar jag word eftersom man inte känner sig lika begränsad och vi kunde ta arbetet hem.
3. Inte just nu, jag känner ingen press från lärarna. Jämfört med grundskolan är det mer självständighet i sitt arbete, vilket tar bort pressen från lärarna.

Bert:
1. Nej, det är bara som vanliga trafikljud.
2. Dåligt, eftersom man bara har några dagar på sig att skriva. Om man råkar gå bort så kommer man inte in igen. När man skriver eller raderar hoppar texten fram och tillbaka, så till exempel om man har tänkt radera ett ord på tredje raden, har strecket plötsligt hoppat 5 rader ner och man har råkat radera flera ord därifrån istället. Det är irriterande.
3. Ibland, uppgifterna vi får är för stora för den tid vi får på oss att skriva det.

Marianne:
1. Ja, det är otäckt när de spränger och det kan låta illa när vi arbetar.
2. Jättebra, det är bra när vi gör prov, men funkar inte så bra om vi ska göra uppgifter. Eftersom alla blir inte klara samtidigt, och jag kan inte ha det öppet för länge.
3. Nja, ibland kanske. Jag tror att det är eleverna själva som ofta skapar denna stress.