NyheterSenaste

Årets Draknäste

Tornedalsskolans Draknäste inföll i år onsdagen den 17/10. Årets drakar representerades av Bertil Segerlund, politiker, Carolina Honkala, kundrådgivare Swedbank, Tomas Björnfot, rådgivare Haparanda stad, Camilla Selin, verksamhetsledare Nyföretagarcentrum och Janne Lind, företagare.
Eleverna presenterade sina Uf-företag på en maxtid av 5 minuter. Drakarna uppgift var att bedöma företagens presentation, affärsidé, kreativitet i framförandet, innehåll i presentationen och respons på Drakarnas frågor. Uf-företagen i år är 36 stycken där många hade riktigt bra affärsideér och presenterade sitt företag på ett mycket kreativt sätt.
Årets affärsidéer var allt från att sälja egentillverkade smycken, sälja lokalväxt/producerad ved, reparationer av småmaskiner som gräsklippare och motorsågar, egen designade T-shirtar samt handgjorda ljus med Tornedalsk anknytning.
Drakarna upplevde dagen som mycket positiv och uppskattade variationen på de olika företagen. De nystartade företagarna, hur upplevde de Draknästet och närkontakten med Drakarna?

Laura Kuusela och Matilda Forsberg

Mindly UF består av Ellen Rudeklint, Laura Kuusela och  Matilda Forsberg alla från samhällsprogrammet åk 2. De har startat ett företag som tillverkar handgjorda citattavlor med kalligrafiteknik. Tavlorna skall ge köparna inspiration och motivation i livet. Vi gör också handgjorda personliga porträtt som kunden kan beställa hos oss.
-Draknästet var lite nervöst till en början men vi tycker att vår presentation ändå gick bra säger Matilda Forsberg, en av företagarna. Drakarna hade bra frågor och gav oss konsekventa råd avslutar hon.

Oskar Englund och Tommy Portti

Tubhyllan UF  är ett annat företag som består av Tommy Portti EK2, Oskar Englund SA2 och Jakob Kieri NA2. Vi har en unik egen tillverkad hylla som vi säljer. Den är lite annorlunda och lätt att placera i små utrymmen. Passar bra ex för hundägare där påsar kan läggas in i tuben och kopplet hängas på tuben eller i kroken nedanför.
-Draknästet är bra eftersom man då kan presentera sin idé. Drakarna kunde ha varit mer kritiska tycker Tommi Portti.
-Drakarna var tevliga och gav konkreta tips om hur vi kan utveckla vår produkt säger Oskar Englund så vi är nöjd med vår presentation.

Ellen Bojang

Bracelets for Chage UF  är ett företag som drivs av Ellen Bojang som går andra året på samhällsvetenskapsprogrammet. Företaget affärsidé är att  sälja handgjorda armband från Gambia där 80% av vinsten återgår till en skola i Gambia.
-Draknästet var riktigt lärorikt och det kändes bättre än vad jag trodde från början. Drakarna gav bra råd så jag är nöjd  avslutar Ellen Bojang.

Janina Palomaa, Julia Rundgren Kauma och Thelma Koskinen

2IN1 UF består av Julia Rundgren Kauma, Janina Palomaa och Thelma Koskinen från ekonomiprogramet åk 2. Vi säljer en split till nya Iphone som gör att man samtidigt kan lyssna på musik och ladda mobilen.
-Draknästet var riktig spännande, nervöst men också lärorikt säger företagarna. Vi fick bra tips av Drakarna och vi är mycket nöjda över vår prestation vid Draknästet.

Mathilda Eriksson, Linda Raismus och Olivia Lilleberg

Bye Dry UF drivs av 3 elever från Naturvetenskapsprogrammet åk 2 nämligen Mathilda Eriksson, Linda Raismus och Olivia Lilleberg. Vår affärsidé är att sälja bodyscrubs som är skonsamamre för hud och miljön vilket har stor prioritet för oss. Det som är speciellt för vår produkt är att peelingen görs av socker i stället för som i många andra produkter som har microplast till peelingen vilket är mycket skadligt både för miljön och havet.
-Draknästet funderade vi först varför man skulle presentera sin produkt där men nu i efterhand känner vi att det är en bra uppstart för att visa upp och prata om sin produkt.
Vikigaste kunskapen är att man verkligen måste fundera på sin presentationsteknik.
-Vi trodde Drakarna skulle ”grilla” oss men de gav konkreta tips som att vi behöver marknadsföra oss på ett bra sätt.

Molly Almkvist Didriksson och Elina Huhtakangas

Happis by Day&Night UF  består av Molly Almkvist Didriksson och Elina Huhtakangas som går Vård-och omsorgsprogrammet årskurs 2. De har en affärsidé som går ut på att göra en serie/film om ungdomar i Haparanda. Vi ska försöka ge en positiv bild av Haparanda. Vi har också tagit konatkt med FilmPool Nord och de har hjälpt oss med all utrustning och support. OmDraknästet säger företagarna.
-Vi tycker att Draknästet gick jättebra trots att vi var nervösa. Det var inte alls lika farligt som vi hade tänkt oss.

Bertil Segerlund, Tomas Björnfot, Julia Vallgren, Carolina Honkala, Janne Lind och Camilla Selin

-En svår uppgift att utse en vinnare, säger Janne Lind en av Drakarna efter överläggning om vilket företag som skulle utses till vinnare. Drakarnas beslutade blev att företaget Tornedalens Berättelser UF med Julia Vallgren blev vinnare av årets Draknäste med en affärsidé och presentaion som kom från hjärtat. Julias idé är att skriva en bok som handlar om en liten flicka och hennes upplevelser  i arbetsstugorna i Tornedalen. Kompisen Märta, 85 år är det som gett inspirationen till att skriva boken genom sina många berättelser till Julia.
Drakarnas motivering var: En komplett och fantastiskt proffsig presentation. Det var ett engagerat och passionerat sätt att sälja in sin produkt. Vi ser stora möjligheter att utveckla affärsidén.

Julias kommentar till vinsten var att hon var både förvånad och aningen chockad över att hon vann. Prispengarna skall gå till att trycka mer av mina böcker avslutar Julia.