PEPPSenaste

Tempen på entreprenörskap

Den stora regionala UF-mässan i Luleå i år var den 27/2. Flertalet elever som driver företag åkte till Luleå för att delta på mässan. Det fanns företagare som av olika anledningar inte hade möjlighet att åka till mässan vilket då innebär ett extra säljtillfälle i Haparanda och Coop.

Hur upplever eleverna entreprenörskaps året som börjar lida mot sitt slut?

Fun for young uf består av Ina, Moa och Amanda

Fun for young Uf drivs av 3 tjejer Amanda Hokkanen VO2, Ina Vuolo EK2 och Moa Seppälä Innala SA2. De erbjuder roliga rörelsetillfällen för barn och ungdomar ex disco. Alla håller med om att det har varit mycket under året och att det har varit stressigt eftersom det är områden som de inte vet så mycket om som att skriva affärsplan, budget, kontakt med bank, skaffa rådgivare och liknade.

-Däremot tycker vi att det har varit lärorikt men man borde ha möjlighet att ha kursen som valbar avslutar de.

Ilja färdig till försäljning

Älgståksbaket Uf drivs av Ilja Anisimov som går NA2. Han  affärsidé är att sälja hembakade muffins. Ilja tycker att det har varit bra att driva företag eftersom man får arbeta praktiskt. Däremot har vissa moment varit svåra ex. kontakt med banken och skaffa Swish.  – Men nu har jag Swish till mitt förtag avslutar Ilja.

Säsongs Service UF är två grabbar, Patrik Pelkonen som går i SA2 samt William Fuller som går i EK3. De tycker att det har gått bra att driva företag även om de går i olika klasser och erbjuder tjänster för olika säsonger som snöskottning och gräsklippning.

-Det har varit bra att driva företag, inte så svårt och tungt tycker de.

På frågan vad de lärt sig funderar de ett tag för att sedan enas om att skriva affärsplan var något nytt och behövligt i fall man skall starta eget företag.

Warm it up Uf:s, företagsledare

Warm it up UF drivs av två grabbar från HA2, Filiph Ketola och Kevin  Boman. Deras företagsidé är att sälja handplockade och preparerade kottar för snabb tändning i kamin , bastuugn och brasa. De tycker att entreprenörskapsåret har varit helt okej men att vissa moment tagit allt för mycket tid som att skriva affärsplanen. Däremot anser båda att är säljmomentet och kundkontakten är det roligaste.

-Våra affärer har gått riktigt bra och nu på Coop sålde vi slut på alla våra produkter.

-Vi kan gott tänka oss att starta företag i framtiden men inte med den affärsidé som vi har i vårt företag nu avslutar två nöjda företagare efter dagens försäljning.

För övrigt var alla deltagare som sålde på Coop positiva till att starta eget företag i framtiden vilket lovar gott för Haparandas näringsliv.