SenasteSenaste nytt

Tankar i “coronatider”

Studentresor avbokas, nationella prov och högskoleprov ställs in, säsongen är slut för idrottare och lokala butiker ekar tomma. Det har nu gått en vecka sedan distansstudierna påbörjades för oss på gymnasiet. För vissa är det som en dröm som gått i uppfyllelse medan andra kanske inte ens kommer gå ut med en fullständig examen på grund av brist på självständigt arbete.

Regeringen har nu gått ut med att Sverige förbjudit folksamlingar på mer än 50 personer och man kan inte låta bli att undra hur och om detta kommer att påverka vår bal och student. Även nationella proven som ställts in, som vi har blivit matade om att det väger så mycket av betyget och som vi har tränat inför, termin efter termin.

Coronavirusets påverkan har varit stor och ännu vet vi inte hur det ska sluta. Till en början är distansstudier skönt, man får planera själv och lägga upp sina studietekniker men det är vår sista termin på Tornedalsskolan och det är trots allt ett tråkigt sätt att spendera den sista tiden vi har på gymnasiet. Man vet inte hur det kommer att se ut om en månad eller ens om en vecka men i nuläget verkar det som att coronaviruset är här för att stanna. Allt man kan göra just nu är att hoppas på det bästa men framför allt att ta sitt ansvar både vad gäller hygien i syfte att minska denna oerhört enorma spridning som pågår men också över sina egna studier för sin egen skull.

Matilda Eriksson