SenasteSenaste nytt

Tankar från lumpen…

2020-08-29

Snart har 2 veckor passerat sedan det var inryck på A9. Helt galet hur mycket vi hunnit lära sig och hur nära vi har kommit varandra på så kort tid. Redan samma vecka vi ryckte in fick vi gå ut i fält i 6 dagar och då kände man att det var tufft, det blev mentalt jobbigt. Vi fick arbeta i mörker och allt gick så mycket långsammare. Vi fick ut våra vapen redan andra eller tredje dagen och under första fältveckan fick vi skjuta skarpt. Nu imorgon är det dags för andra gången ut i fält men det blir bara 3 dagar den här gången men nu när vi vet vad som väntar så känns det lättare.

Till en början var omställningen stor att gå in i det militära. Atmosfären var helt annorlunda, du ska prata på ett visst sätt, gå på ett visst sätt, stå på ett visst sätt och du har liksom i princip ingen egen vilja under tjänst. Man kan inte springa på toa när som helst och under fält var det särskilt jobbigt i och med att vi var ute i skogen. Man känner dock att det blir lättare och lättare med tiden och man anpassar sig snabbt trots allt. Igår hade vi vår första lediga eftermiddag/kväll och då åkte vi och åt på Bastard burgers.

Trots allt det jobbiga så känns det ändå jättekul, det är spännande och utmanande och man vet aldrig vad som väntar.

2020-09-02

Idag på eftermiddagen började vi att drilla på hur vi ska ta på oss gasmasken på 9 sekunder, och att den även ska sitta tätt, 14 sekunder gäller om man bär hjälm. Vi lyckades tillslut och efter det så hade vi FYSTRÄNING MED GASMASK PÅ. Kände blodsmaken i munnen, det var som att andas igenom ett sugrör och man till och med uppskattade den friska luften efteråt. Som det blir med allt annat här, man lär sig uppskatta saker så sjukt mycket mer. Men efter fyspasset kändes det ändå skönt att ha gjort det liksom och fått känna på hur den känns. Vi ska ju in i gaskammare imorgon med tårgas så det är ju bra att vi fått inviga masken lite innan. Är nervös för morgondagen, är rädd att få panik eftersom de säger att det börjar svida och klia och om den inte sitter tätt och då måste man ju springa ut ifall det läcker.

Julen 2020

Nu har det gått ungefär halva tiden och jag är på väg tillbaka efter en lång julledighet. Nu väntar vinterutbildning och mycket tid ute i fält för att träna allas enskilda befattningar tillsammans i en sammanslagen grupp. Jag har lärt mig så mycket under den här tiden och träffat så många härliga människor, trots allt det jobbiga så ångrar jag inte en sekund och än är det inte över för nu kommer även vinterkylan att tilläggas dom kommande månaderna.

Matilda Eriksson

tidigare “reporter” och elev på Tornedalsskolan