Hjälp! Jag är så stressad!

Många elever idag upplever att de är stressade. Stressade över alla skoluppgifter som ska lämnas in, över prov att plugga till, över att hinna med en meningsfull fritid och samtidigt få höga betyg. Att gå gymnasiet är ingen ”walk in the park”, utan tre år av hårt slit. Har man som elev dessutom höga krav på både sina prestationer, och sig själv, kan denna stress upplevas som övermäktig. Man får svårt att fokusera, sova och kanske äta. Karusellen snurrar för snabbt och det känns som att man ska tappa greppet.

Betyg är viktiga. De kan avgöra vilken utbildning du antas till eller vilket arbete du får. Men att aldrig känna att man presterar nog bra är ingen rolig känsla. Man har orimligt höga krav på sig själv att alltid prestera på topp. Varje uppgift och prov ska resultera i högsta betyg, annars är det inte bra nog. Den här känslan kan vara oerhört stressande och kan göra att inlärning blir något negativt. 

Men hur kan man då göra för att råda bot på stressen? Hur ska man tänka? Ska man sänka sin ribba eller ska man köra på i samma takt i hopp om att nästa termin blir lugnare? Om man är en person som strävar efter höga betyg måste man arbeta hårt. Det finns inga genvägar. Däremot finns det sätt att orka med en periodvis hög arbetsbelastning. Några saker som kan hjälpa är:

  1. Strukturera och planera ditt skolarbete – prioritera. Vad är viktigast just nu? Gör upp en studieplan där du får grepp om vad du måste göra först och vad som kan vänta lite. En nedskriven plan, eller kanske en ”to do-list”, avlastar hjärnan som då kan fokusera på annat.
  1. Efter perioder av stress – hitta sätt att återhämta dig. Det kan vara att inte ta hem något skolmaterial över helgen. Att verkligen vila och göra saker du tycker är roliga.
  1. Ta dig tid att träna. Lägg skolarbetet åt sidan en stund och gå ut på en lång promenad, gå på gymmet eller åk och simma på badhuset. Träning är ett bra sätt att rensa hjärnan och få ny energi, vilket du behöver för att orka prestera studiemässigt.
  1. Var noga med din sömn. Lägg dig i tid om du har en tuff dag framför dig. Om du har svårt att sova för att du är stressad, testa yoga eller meditation. Det finns också musik på youtube som verkar avslappnande (sök på ”sova/musik”).
  1. Glöm inte att äta ordentligt. Kaffe och socker ger tillfällig energi, men vill du att energin ska räcka en längre stund behöver du äta bra mat. Lång tid mellan måltider kan göra att koncentrationen försämras och kunskaperna får svårare att fastna.  
  1. Var inte för hård mot dig själv. Det du gör duger och får du inte högsta betyg i varje kurs så är det inte världens undergång. Har man viljan når man dit man vill ändå.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *