SenasteSenaste nytt

Förintelsen

Den 27 januari 1945 befriades fångarna på förintelselägret Auschwitz-Birkenau. Idag, 75 år senare samlas människor över hela världen för att hedra minnet av alla som mördades under Förintelsen, men också för att hedra dem som stod emot. Förintelsens minnesdag är en dag för alla som vill uttrycka sitt stöd för alla människors lika värde.

I skuggan av andra världskriget blev 11 till 17 miljoner människor mördade av naziregimen, varav omkring 6 miljoner av dem var judar. Antisemitismen har djuprotade rötter i Europas historia och var ett centralt inslag i den nazistiska ideologin. Det ledde till att nazisterna kom med ”den slutgiltiga lösningen”, vilket i klartext innebar att man beslutade sig för att systematiskt utrota alla judar. År 1942 började nazisterna deportera judar till förintelseläger. Eftersom det var brist på arbetskraft i Tyskland under den tiden utnyttjades flera av Förintelsens offer som slavarbetare innan de mördades. Den mest kända av dessa läger var Auschwitz som var verksamt under 1940 till januari 1945. I lägret dödades ungefär 1,1 miljoner människor, de flesta i gaskamrar. Det som skiljer Förintelsen från andra folkmord i historien är de systematiska, fabriksliknande och statligt organiserade mordmetoderna som ägde rum.

Vi elever som går andra och tredje året på samhällsprogrammet har tack vare Olof Palmes minnesfond fått möjligheten att åka till Krakow på en studieresa. Vi kommer bland annat att besöka Auschwitz. Syftet med resan är att få mer ingående kunskaper om Europas historia och lära oss vad rasism och främlingsfientlighet kan leda till och vilka konsekvenser det kan ha för en hel värld. För att sprida kunskapen om EU och vår resa kommer vi elever att hålla presentationer på olika skolor i Haparanda kommun.

Måndag den 27/1, på förintelsens minnesdag visas filmen Schindler’s List på Folkets Hus klockan 18:00. Det är en väldigt bra och lärorik film och dessutom är det gratis inträde för alla!

Alexandra Ahvenjärvi

Källor:

www.so-rummet.se/kategorier/auschwitz www.so-rummet.se/kategorier/forintelsen ht www.levandehistoria.se/fakta-om-fohttps www.so-rummet.se/kategorier/auschwitz