AllmänPEPPSenaste

Årets jul, “inne” med allt som varit ”ute”

Julen kommer allt tidigare och tidigare för varje år och vi börjar redan stressa inför julen så fort kräftorna är uppätna. Vi planerar hos vem man skall vara i jul eller vart man skall resa, vad man skall ha på sig, vad man skall laga för mat och vem skall göra allt och framförallt vad skall man shoppa och till vem och slutligen, vad vill man själv få.
Ingen kan inte undgå att julen närmar sig med stormsteg. Vart man än går syns alla blinkande lampor i glada kulörer som slår emot en med en bländande effekt när man en vanlig onsdagskväll saligt vandrar under den härliga stjärnhimlen utan att ens märka den p.g.a. alla ljuseffekter. Stressen gör också att jag med många andra rusar fram just under julens tid både till höger och till vänster, fram och tillbaka på gator, torg och inte minst inne i butikerna där barn och äldre personer trycker sig förfärat mot väggarna för att inte bli nedtrampade av folkmassorna som strömmar fram i julhandels iver, likt en skrämd renhjord.

Korvar, syltor och pepparkakor går att köpa till vardags året om vilket gör att julen inte alls känns lika speciell, som i min barndom. Allt går att äta året runt som exempelvis semlor som egentligen skall förtäras först i februari. De står gula, fyllda med saffran till julens ära, goda och lockande med sin gräddiga krans i alla butiksdiskar. Överflödet finns av både produkter, mat och dryck som skall förtäras under några glada och intensiva dagar i midvinternatten. Allt det här kan få många att nästan storkna och inte bara av juldagarnas matfrosseri utan också av stressen inför julfirandet. Många med mig stressar inför julen som skall vara näst intill perfekt och där ingenting får fattas i något avseende. Minsta miss och hela julen är ”kaputt”.

Det jag egentligen vill är att under juletid sakta vandra hemma och i butikerna och inandas härliga dofter och smaker som bara bör finnas vid juletid och som påminner mig om då jag var barn. Sakta vill jag vandra på kvällspromenader och se underbara stjärnhimlar och stjärnfall utan störning av blinkande ljusfenomen. Tillreda och äta mat i all sin enkelhet som skinksmörgås, risgrynsgröt med äppelmos. Lyssna till knastret från en brasa medan ljuvlig kaffedoft kittlar doftsinnet. Slutligen, lugnt och med gott samvete slå in klappar samtidigt som man känner glädje över att det är hopp om liv också efter jul.

Tyget från 80-talet som glömts och nu återupplivats.

Det är tack vare ”årets julklapp” som vi nu har möjligheten en mer fridfullare och lugnare jul. Ett ypperligt tillfälle som jag hoppas att många med mig fångar i flykten. Årets julklapp är bara för i år så man måste passa på. Årets klapp är nämligen ett ”återbrukat plagg” vilket är suveränt för den som lider av stress inför julen, penningbrist eller ännu bättre tidsbrist. Det fina med ”årets klappar” är att man inte ens behöver lämna hemmet för att hitta dem för som många med mig lider vi också att överfylla förråd, garderober och skåp. Vem har förresten sagt att man skall hålla sig till ett ”återvunnet plagg”. Ta det till nästa nivå och använd dina oanvända köksredskap, prydnadssaker som faster gav förra seklet eller varför inte leksaker som dina vuxna barn lämnat efter sig.

Byxdressen som aldrig riktigt passade efter första tvätten.

Där i dina gömmor kommer du säkert att hitta något som passar alla, både mamma, pappa och storasyster eller varför inte storebror eller kusinen. En mössa som varit omodern i 20 år är plötsligt riktigt inne. Tyget som du köpt till kuddar för 30 år sedan och som du helt glömt bort kan ges till någon annan som gillar 80-tals mönstrat. Jeansdräkten som du köpte för 20 år sedan och som var så snygg, men som efter första tvätten blev allt för liten, passar säker yngsta tonåringen i familjen. Tänka sig att och få känna sig riktigt ”inne” med alla saker som länge varit ”ute”. Det är ”win, win” i hela upplägget eftersom efter julkappsrensningen är att halva garderobener borta i ett huj och kan börja fyllas med nya fynd.

Då återstår bara julmaten och eftersom alla julklappar är fixade så har man mer tid än någonsin att just välja det man helst vill ha på jubordet. Det som man längtat efter hela året och just nu vid jul smakar som allra bäst. Dricka sitt nybryggda kaffe och känna sig nöjd inför julen. Dock måste man ha gott tilltugg till kaffet av något extra gott som jag bara bakar till jul. Saffranskrans med mandelmassa och ev liten glasyr på. En härlig njutning som jag vill dela med mig till er alla samt önska er en en riktig stressfri, fridfull och smakrik jul.

Saftiga lussebullar/kransar
30 bullar alt 3 kransar
50 g jäst
5 dl mjölk
150 g smör
250 g kesella
2 dl strösocker
1 g saffran, 2 kuvert
1 tsk salt
16 del vetemjöl, ev lite mer
russin, om man vill
1 st ägg+ mjölk till pensling

Sätt ugnen på 200 grader
Värm smör och mjölk till 37 grader.
Smula ner jästen i rymlig bunke. Blanda in lite degvätska tills jästen löst upp sig och blanda sedan in resten av degvätskan.
Blanda in kesella, saffran, socker och salt. tillsätt nästan allt mjöl lite i taget och arbeta degen smidig.
Täck över degen och låt jäsa 60 min.
Lyft upp degen på bakbordet och knåda.
Deal upp i tre delar och mjöla bordet innan du börjar kavla en del i taget. ca 30X30 cm.
Riv mandelmassa med rivjärn och strö russin om man vill.
Rulla i hop degen som till kanelbullar.
Lyft upp den saffransrullen på en plåt med smörpapper. Klipp med sax. Se filmen.
Jäs i ca 45 minuter till dubbelstorlek.
200 grader, mitt i ugnen ca 10-15 minuter tills kransen fått fin färg.
Ta ut och pensla med uppvispat ägg+ lite mjölk
Sätt på bakduk över.
Går bra att frysa.