AllmänSenaste

Sonja Kovalevsky-dagarna 2018

“Sonja Kovalevsky-dagarna arrangeras för att öka intresset för matematikstudier bland ungdomar.
Under

Sonja Kovalevsky-dagarna får eleverna ta del av en spännande och inspirerande blandning av föredrag, workshops, problemlösning och social samvaro med god mat. Det kommer nationella och internationella föreläsare från både universitetet och näringsliv”. (från. www.miun.se/sonja-kovalevsky-dagarna-2018)

Under den andra helgen i november besökte två elever från NA-klassen i Tornedalsskolan Sonja Kovalevsky-dagarna som anordnades på mittuniversitet i Sundsvall. Under tre dagar
fick de lära sig om hur det är att gå på universitet med inriktningen matematik.
“Vi fick ta del av flera intressanta föreläsningar, bl.a om kryptografi, problemlösning och hur man kan använda matematik till att lösa t.ex en knut. Dagarna spenderades på mittuniversitet och senare under kvällen fick vi middag och underhållning av trollkarlen Arkadia som även följde med oss under hela arrangemanget.”, säger Josefina.
“Resan till Sundsvall började med att vi fick åka buss till Umeå kl: 05:30. Det tyckte jag var lite jobbigt, men hela arrangemanget vägde upp den jobbiga resan. Det roligaste var att alla fick bo i samma hotell och detta skapade en bra gemenskap mellan oss ungdomar. Vi lärde känna andra elever från skolor i hela Sverige. Om ni får chansen att åka på dessa dagar, så rekommenderar jag verkligen det!”, säger Ella.
Eleverna var väldigt tacksamma över att de fick chansen att åka och vill även tacka Tornedalsskolan för det! Dagarna kommer att anordnas även nästa år, så om ni får chansen att åka så åk gärna.