NyheterPEPP

Ta sig i kragen!

Efter att ha slappat och ätit gott i jul är det dags att komma i gång och röra på sig igen.  Alla som försökt vet hur svårt det kan vara att resa sig från den varma mysiga soffan och dra på sig träningskläderna för mer ansträngande aktiviteter. Aldrig har man heller sådana livliga diskussioner med sig själv som då. Den ena sidan hävdar att det nog är härligast att ligga kvar i soffans varma famn och äta några praliner till eller så lyssnar man på den mer positiva sidan som säger, visst ska du ut. Du vet väl hur bra du kommer att må efteråt. Diskussionen kan pågå i all evighet medan natten faller på om det vill sig riktigt illa, vilket i slutänden innebär ytterligare en förlorad träningsdag.

Mina funderingar är hur vissa så enkelt joggar förbi oberoende av väder och vind. Hur andra med munter min och packad idrottsväska traskar målmedvetet in på Aspen.

Hur bär de sig åt? Vad har de för hemliga knep för att kommer i gång med sin träning och slippa de eviga diskussionerna med sig själv om man skall ta den där träningsrunda eller fortsätta lägra soffan med bok och praliner.

Här  några röster som delar med sig av sina bästa tips och råd att ta till när soffan hägrar.

Isabelle Förare, Evelina Talonen och Alexandra Harila, studenter 2018

Vad är ert bästa tips för att komma i gång med att röra på sig?

Lägga upp ett schema som vi sedan följer

Hur bibehåller ni motivationen?

Se till att vi har någon att träna tillsammans med.

Belöna oss själv exempelvis genom att köpa nya träningskläder.

Vad är er viktigaste anledning till att röra på sig mer?

Vi mår mycket bättre psykiskt och får en bättre självkänsla. Vi mår bättre och håller sig mer frisk.

Arja Martinviita, Förvaltningschef

Vad är ditt bästa tips för att komma i gång med att röra på sig?

Börja i lagom takt med det du gillar, sedan tycker jag vardags aktiviteter är bra ex. promenader  till och från skolan och snöskottning.

Hur bibehåller du motivationen?

Fortsätta trots att det ibland är motigt.

Vad är din viktigaste anledning till att röra på sig mer?

Viktigt med rörelse för både kropp och själ.

Sanna Keränen, Intendent

Vad är ditt bästa tips för att komma i gång med att röra på sig?

För mig gäller det att vara utvilad och må bra för att komma i gång med träning som exempelvis cirkelträning.

Hur bibehåller du motivationen?

Det är mina barn som ger mig motivation eftersom de rör sig/tränar och vill att jag skall vara med.

Vad är din viktigaste anledning till att röra på sig mer?

Viktigt är att vara ute i den friska luften och jag känner att jag mår bättre blir piggare och effektivare.

Anders Wennberg, It expert

Vad är ditt bästa tips för att komma i gång med att röra på sig?

Jaga en boll. Jag tycker om exempelvis att jaga en tennisboll eller fotboll. Annars måste man ta sig i kragen och bestämma sig för att röra på sig mer.

Hur bibehåller du motivationen?

Det gäller att komma över den så välkända tröskeln och komma i gång. Sedan går det av sig själv.

Vad är din viktigaste anledning till att röra på sig mer?

Man känner att man orkar mer och framförallt den härliga känslan efter ett träningspass.