PEPP

Vad tycker vi om Alla hjärtans dag?

Den 14:e februari är det dags för Alla hjärtans dag, som vissa ser som en fin högtid och andra som en lite jobbig, onödig eller irriterande dag. Inför den välkända högtiden bestämmer sig Skoltidningen för att intervjua ett antal elever från SA1, samt en lärare, under en av deras idrottstimmar.

Några från klassen har redan påbörjat uppvärmningen i A-hallen, som idag gick ut på att spela basket. Idrottsläraren Jonny Rönkkö är med under uppvärmingen. Skoltidningen börjar med att fråga Rönkkö om vad han tycker om högtiden.

– Jag tycker idén är jättebra, men den är ganska amerikaniserad. Alla hjärtans dag har bara funnits i Sverige i kanske 15-20 år, men jag köper det. På alla hjärtans dag brukar jag ge någonting till min fru, man kan ju inte blunda för dagen, säger Rönkkö.

Själva klassen har lite olika synpunkter kring Alla hjärtans dag. Efter ett av träningspassen sitter Ekram Ali på en bänk för att förbereda sig inför nästa. Hon tycker att Alla hjärtans dag är en fin dag för de som är i ett förhållande.

– Det är en speciell dag för att fira deras kärlek, men lite synd för de som är singlar. Jag har aldrig firat det, men förra året fick jag en present från en kompis, säger Ekram Ali.

Oskar Englund är lite osäker över vad han tycker om dagen.

– Jag som är singel har ingen riktig anledning till att fira det. När det kommer till ens vänner visar man att man älskar dem på ett eller annat sätt under andra dagar; genom att vara i deras närhet och visa att man uppskattar en. Det ska man göra alla dagar, berättar Englund.

Sara Leiviskä tycker det är bra att Alla hjärtans dag finns.

– Då får man visa sin kärlek till varandra och det tycker jag är jätteviktigt. Jag brukar fira det lite grann genom att ge choklad till de närmaste kompisarna, säger Leiviskä.

När idrottslektionen har avslutats delar en av tjejerna med sig av sin synpunkt.

– Jag bryr mig inte så mycket, men det är kul att bli uppvaktad, typ att få en ros eller något sånt, berättar hon.

Klassen har lite olika synsätt kring Alla hjärtans dag, men sammanfattningsvis tycker klassen att högtiden är okej. Vissa tycker det är kul, medan andra tycker att dagen är bättre om man har en partner att fira den med.

Vi i skoltidningen uppmanar alla till att uppvakta sina nära och kära under Alla hjärtans dag. Att göra någonting litet för en person kan vara en stor sak för den som uppvaktas.