Ung Företagsamhet SM, innovation, entusiasm och framtidens företagare

Den 16-17 maj avgjordes SM i Ung Företagsamhet.

UFSM hålls i Älvsjö. Stockholm där alla Sveriges bästa Unga företagare samlats. Några lärare och en elev från Haparanda, Tornedalsskolan hade möjligheten att besöka/delta i denna mässa som för övrigt är världens största i sitt slag.
Under dessa dagarna ställer hundratals elever upp och visar sina UF-företag från hela landet. På mässan tävlade eleverna i flera olika tävlingar som Året kreativa företag, Årets samhällsentreprenör, Årets tillväxtföretag samt Årets UF-företag. Samtidigt samlades många grundskolelärare och gymnasielärare på olika föreläsningar om hur man kan förbättra, utveckla samt bli inte minst, bli än mer inspirerad inom entreprenörskap och företagande.


Mässan startade onsdagen den 16 maj
med att företagarna börjar sitt monterbygget. Klockan 17.00 invigdes mässan av Prins Daniel. Pris delades också ut av Svenska Dagbladets Årets Affärsbragd i Victoriahallen. Årets vinnare av SvD:s Affärsbragd var Barbara Bergström, grundare av Internationella Engelska skolan. Hon fick ta emo priset av Prins Daniel och SvD:s chefredaktör Fredric Karén.

Torsdagen den 17 maj öppnades mässan för allmänheten klockan 09.00 och höll öppen fram till 15.00.  Invigning av mässan där 100-tals elever samlades från hela landet. Invigningen startades med pompa och ståt och med riktig karneval stämning. På kvällen hölls galamiddagen med start klockan 19.00 där enlång rad priser delas ut. Bland annat priset för Årets bästa UF-företag 2018 blev merchsweden UF som också representerar Sverige i Serbiens huvudstad Belgrad. https://ungforetagsamhet.se/sm2018

Vi lärare besökt många intressanta föreläsare som Sara Rosengren som är professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon är också chef för högskolans Center for Retailing och styrelsemedlem i SSE Institute for Research (SIR) och European Advertising Academy. Sara nämner vikten av omnihandel/omnikanaler som kommer bli allt viktigare i framtiden för företagens överlevnad. Omnihandel/Omnikanaler som innebär att man visar/säljer sina produkter i flera olika kanaler som ex popupbutiker, kataloger, olika sajter, olika appar och vanliga butiker. Ju fler kanaler ju fler säljtillfällen.

Innovation behöver inte vara svårt menar Ina Bäckström jobbar som Experience designer på Avanade Sverige, och har en bakgrund i spelbranschen. Hon framhöll i sitt föredrag att det är att en av det viktigaste delarna är att vara öppensinnad när det gäller innovation och företagande. Att vara öppensinnad genom att lyssna och ta hjälp av andra, men också hjälpa andra att utvecklas. Det kan ger en andra synvinklar vilket också gynnar sitt egna företag. Bäckström berättar slutligen också att forskning visar att spel inte bara är till för nöjes skull utan att också kan hjälpt till vid ex smärtlindring av ex brännskador vilket gör att i alla fall jag börjar se spel med lite med andra ögon.

Renée Voltaire är entreprenör och matfilosof som vill att mat och hälsa ska hänga ihop på ett spännande och hälsosamt sätt. Under detta pass berättar hon om sin entreprenörsresa och varför hon tycker att det är viktigt att unga får träna sina entreprenöriella förmågor tidigt. Viktigt i hennes föreläsning var att man måste våga prova och att man måste också misslyckas och göra fel för att få lärdom och kunskap. Sara fortsätter att berättade att hon börjat inom krogbranschen men insett under vägen gång att det krävs mer hållbart tänkande för en framtid vilket också speglar sig i hennes nuvarande företag. Renée Voltaire ställer stora krav på att råvarorna ska vara av bästa kvalitet och hennes mål är att så mycket som möjligt i sortimentet ska vara ekologiskt.

Locker Room Talk är förra årets vinnare av Årets UF-företag.  Locker Room Talk har fått många priser där de jobbar mot oschyssta attityder bland unga i sportklubbar. De kontaktar och åker till idrottsföreningar och träffar unga killar, som är 10 till 14 år gamla, i omklädningsrummet under 15-minuters sessions för att jobba med jämställdhet och schyssta attityder. Metoden har blivit mycket omtalad och populär och över 80 idrottsföreningar runtom i landet har anlitat företaget. Företagarna säger att nyckeln till deras framgång kan vara att de jobbar med enkla metoder som kan utföras i princip var som helst. i ett förebyggande syfte. Det gör vi genom att bland annat utbilda killar 10-14

Per Lange, helt klar en av de bästa föreläsningarna under dessa dagarna och han berättade om mindset och motivation. Han har utbildat över 20 000 medarbetare och chefer, föreläst för hundratusentals människor över hela världen.  Per är också författare och belönades 2016 med Barnradions Romanpris för boken Bennys Hemliga Rapporter som handlade just om entreprenörskap för barn och ungdomar. Han är även grundare till No Limits som lär ut retorik, growth mindset och att våga gå från ord för handling till barn så att de förknippar det med något lustfyllt. Lange föreläsa om den senaste forskningen kring motivation och mindset.

Som sammanfattning ser jag en tydlig trend där många företagare visade ett intresset för samhälls frågor/problem. Många ville bidra till en bättre värld, ett hållbarare samhälle genom sin affärsidéer både på lokal, nationell eller global nivå. Något annat som jag speciellt fäste mig vid var den enorma glädjen, entusiasmen och tilltro på sig själv och framtiden. Dessa fantastiska ungdomar som spred sådan framtidstro, som visade upp och pratade för sina ideér antigen i form av färdiga produkter, prototyper eller tjänster i olika former. I mässhallen fanns otaliga ideér och allt som man kunde önska sig allt från att tillvarata frukt och grönt från butiker och omvandla dessa till nyttiga drycker utan konserveringsmedel. Det fanns ideér, prototyp om att hitta ett alternativt sätt att använda mindre plast ex genom att tillverka soppåsar i papper som inte läker. Det fanns tjänster som erbjöd filmning med drönare av speciella områden, i detta fall golfbanor samt ett annorlunda sätt att odla utan att använda jord, som i framtiden kommer att bli en bristvara, enligt företagaren. som ett litet axplock av allt som marknadsfördes. Dessa dagar går heller inte riktigt att beskriva utan man måste nog uppleva detta själv. Jag hoppas att några fler av våra ungdomar i framtiden kommer att ha möjlighet att besöka mässan, uppleva den och ta med sig känslan av att ingenting är omöjligt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *