SenasteSenaste nytt

Konstutställning

Konstutställning detta år med Tornedalsskolans elever har varit annorlunda än tidigare år. Förr om åren har vi haft utställningen på Haparanda stadsbibliotek men i år har utställning varit digital på skolan och nu också i Tornedalsskolans webbtidning. Eftersom det är svårt att visa upp hela utställningen så kommer den att visas i fyra omgångar. Inledningsbilden är målad i akryl av Nea Emilia V.

Den första omgången visar svartvita tekniker i form av egna bilder och stilleben i kol. Där har eleverna fått rita ett stilleben som satts upp på ett bord med ljussättning i bildsalen. Eleverna får välja vilket håll och perspektiv de väljer att rita av stillebenet. Eleverna har fått träna på följande moment. Det första är att man tydligt visar förhållandet mellan de olika föremålen genom att något föremål ligger i framkant och andra ligger längre bak. Viktigt är också att få fram de olika föremålens storlek gentemot varandra och eventuella struktur på föremålen. Slutligen gäller det också att få fram skuggor och dagrar vilket ger det slutliga resultatet djup och förstärker också föremålens form.

Landskap, Abdikani Nasir
Träd, Emilia Salmi