SenasteSenaste nytt

Temadag “i regnbågens tecken”

Hannes Olofsson, 27 år, föreläsare och digital kommunikatör, berättade under temadagen,  ”I regnbågens tecken”,  för Tornedalsskolans elever om sin resa att ”komma ut” som transperson. Det pronomen som Hannes använder för sig är ”den”, inte han, hon eller hen. Redan som sex-åring kände Hannes att något var ”fel” men kunde inte förstå eller sätta ord på det som liten. Hannes fick det juridiska könet kvinna när den föddes i Lannavaara, en liten ort i Kiruna kommun, där ingen pratade om hbtq eller frågor som rörde könsidentiteter. Hannes säger att den är föddes icke-binär. Den förträngde sina tankar och känslor och det var Inte förrän Hannes flyttade till en större stad för att studera som den bestämde sig för att ”komma ut” och berätta om sin könsidentitet som transperson och icke-binär. Det var en stor befrielse och lättnad och som togs emot bra av klasskamraterna, för familjen var det lite svårare i början men nu är det okej. Det var speciellt viktigt att få mammas stöd och det var skönt att få höra när den berättade för familjen att mamma alltid skulle älska Hannes oavsett. Och att hon ville lära sig och får kunskap i det nya. Hannes berättar att detta är den person den är, det är ingenting som den valt att bli. Ibland orkar Hannes inte berätta när den träffar nya människor, det är jobbigt att ständigt måste förklara och alltid vara beredd på elakheter och hot. För fyra år sedan påbörjade Hannes en hormonbehandling för att ändra rösten och få skäggväxt som var mycket viktigt.

Exempel på utmaningar kunde vara vilken toalett Hannes skulle gå på när den är på offentliga platser och de hot och hat som kommer med post eller via sociala medier. Hannes har med tiden lärt sig hantera detta bättre och bättre tack vara sina vänner men ibland kan det bli för mycket. Den tror på alla människors lika värde och att det finns hopp och möjligheter i framtiden även för personer som Hannes.