PEPPSenaste nytt

Rektorn har ordet

Vinter-OS i Pyeongchang har nyligen avslutats och vi är många som följt de olika tävlingarna och också fått glädjas åt de 14 medaljer Sverige lyckades ta. Med sju guld är detta det bästa resultatet Sverige kunnat prestera hittills i OS-sammanhang. Det är imponerande att få se våra egna elitidrottare prestera i världsklass. Vinter-OS har nu avlösts av andra tävlingar, där vi närmast har Vasaloppet, där vasaloppsveckan nu pågår. Flera tusen åkare har redan avverkat den kortare sträckan, Tjejvasan, och loppet i full längd, Öppet spår. Det har rapporterats om att många åkare har avbrutit det nio mil långa loppet på grund av svår kyla ned mot -30 °C i de lägsta partierna.

Ingen åker nio mil utan att ha tränat och förberett sig noga. För att klara av den prestationen som krävs behövs både teknik och kondition samt kunskap om hur man klär sig rätt för att inte frysa eller bli för varm.

Flera åkare har berättat om hur de från att aldrig ha åkt skidor, eller tidigare kunnat tänka sig att åka så långt, antagit utmaningen och börjat träna. Från början känns det stort att ha klarat av sin första mil, och som nästa mål klara det under en timme. När de första delmålen är avklarade inser man som åkare att det är möjligt att klara av de nio milen. Vad är det som får vissa att utmana sig själv och hela tiden vilja prestera sådant som andra inte tror de kan klara av? Vad är det som gör att vissa anstränger sig och inte ger upp trots att de går in i väggen och inser att medaljchansen är förlorad?

Utmaningar kan vara av många slag, inte bara fysiska och idrottsliga utan också personliga, där ditt intellekt eller kunskapsmässiga förmåga utmanas.

Delar av lärarna på Tornedalsskolan utbildar sig just nu i detta, och får lära sig mer om det som utgår från Carol Dwecks så kallade mindset, eller förhållningssätt. Detta kommer ni som är elever få ta del av, och det är meningen att alla ska kunna lära sig att man kan nå högre prestationsnivåer genom att ha ett dynamiskt förhållningssätt.

Ett dynamisk förhållningssätt innebär att du är medveten om, och har en vilja att utveckla dina intelligenser och att lära. Då kommer du att vilja anta utmaningar, fortsätta att arbeta trots motgångar, se ansträngningar som vägen att nå dina mål, ta till dig av kritik samt ta lärdomar ur och inspireras av andras framgång. Allt detta kommer att leda till att du ser och gläds åt dina framsteg och resultatet kommer att vara att du kontinuerligt når högre prestationsnivåer.

Så oavsett om du tänker åka Vasaloppet eller lära dig något nytt, så ska du vara medveten om att ingenting är förutbestämt eller opåverkbart, utan du kan alltid påverka din egen situation.

Peter Mariin