AllmänPEPP

Sommartid, vara eller icke vara

Sommartiden har kritiserats av b.la Finland. Dock är inte Finland ensamt, även Nederländerna och Tyskland kritiserar sommartid. Och fler länder hakar på. Svenska politiker är också för att avskaffa sommartiden, bara för att slippa problemen när vi ställer om klockan. En förändring kan ske tidigast 2020. Om det blir ständig sommartid som många vill ha, eller ständigt det som i dag är normaltid.
Några kommentarer på Tornedalsskolan om sommartidens vara eller icke vara.

Kia Ahola Törmänen, Skolkurator
Jag tycker att sommartiden skall avskaffas. Den har ingen funktion och det är bara tjorvigt att komma ihåg hur man skall ändra klockan om det var framåt eller bakåt. Några dagar efter känns som jet-lag i kroppen.

Mats Kohkoinen, IT lärare
Avskaffa sommartiden. Det finns ingen vinning och den rubbar bara vanor som man har.

Teres Nyström, vård och omsorgsprogrammet
Det känns bra med sommartid. Det blir skönare och ljusare. Man känner att vintern äntligen är över.

Alma Lindgren Suomalainen, Handel/administrationsprogrammet
Det känns bra på våren då det blir ljusare och dagarna längre. Däremot känns det tyngre på hösten när tiden flyttas tillbaka och det ändå är mörkt och så blir det än mörkare.

Varför har vi sommartid?
Första förslaget till sommartid väcktes av USA:s Frankrikeambassadör Benjamin Franklin redan 1784.
Det skulle dröja till första världskriget innan det infördes. Tyskland och Österrike-Ungern införde sommartid 1916 för att minska bränsleförbrukningen. Sverige hakade på, trots att vi inte deltog i kriget, men bönderna klagade så försöket blev vara ettårigt.
Tanken på sommartid kom tillbaka med energikrisen på 1970-talet. Till Sverige kom sommartiden 1980.
Med sommartid fick vi ljusare kvällar, och kanske lägre elförbrukning. Men också problem vid övergången till och från sommartid.

Det här är argumenten för sommartid
Det är ljusare på kvällarna. Skillnaden märks mest i början och slutet av sommartiden.
Många upplever att de är friskare och piggare under med sommartid.
Vi rör oss mer och ägnar mer tid åt utomhusaktiviteter, hävdar miljöekonomen Hendrik Wolff vid University of Washington i USA. Omsättningen för sport- och fritidsbranschen ökade med 3 procent när sommartid infördes, enligt en undersökning i EU 1999.

Det här är argumenten mot sommartid
Enligt forskning från Karolinska institutet dör 30 personer till följd av den stress som bytet till sommartid medför. På hösten kommer de dödliga hjärtinfarkterna minska med tio fall när vi får sova en timme längre.
Det är jobbigt att ställa om till sommartid. Värst drabbas de kvällspigga/morgontrötta som måste upp en timme tidigare.
Risken för hjärtinfarkt ökar dagarna omedelbart efter övergången till sommartid på våren, hävdar Imre Janszky på institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet i Stockholm till National Geographics.
Det är mörkare på morgnarna. Många djur, som mjölkkor, har svårt med tidsomställningen.
Farligare trafik.

Många hävdar att antalet trafikolyckor ökar i samband med omställningen till sommartid och trötta morgontrafikanter. Detta har inte kunnat bevisas.
Fler arbetsplatsolyckor på grund av sömnbrist.
Missade flyg. Ett antal personer glömmer att ställa om klockan och kommer för sent till sina tåg eller flyg. Andra kommer senare till jobbet.

(saxat från Expressen 19/2 2018)