SenasteSenaste nytt

Snöskulptur under Vinterglöd

Under Vinterglöds veckan i Haparanda har skolelever haft möjlighet att skapa snörskulptur med anknytning till Haparanda. Samlingen var vid på EU-parken alldeles vid Torne älvens strand redan vid 8.00 tiden på morgonen. Solen lyste visserligen men en kall östlig vind gjorde sig påmind om att varma kläder behövdes. Eleverna som deltog på snöskulpturtävlingen kom från grundskolan, gymnasiet och Sverigefinska folkhögskolan, Svefi.

Tio snökuber stod klara för att bearbetas med verktyg som fanns att låna och till viss del hade tagits med från de olika skolorna.  Arbetet med att skulptera sattes i gång och för många elever var det första gången de arbetat med snöskulptur.

Snöskulptur för fred.

Gruppen från Tornedalsskolan gymnasium kom alla från Handelsprogrammet årkurs 2 och bestod av Mohammed Haji, Abdiladif, Sherif Hiltunen, Denisé Isaksson Kurtti, Klarissa Kulju och Abdihamiid Nur.

Det var roligt tyckte gruppen som fler aldrig arbetat med materialet snö.  Dock var det isbitar inblandat i snökuben vilket gjorde den var aningen svårarbetad.

-Vi blev nöjda med resultatet och vi kan gärna tänka oss att delta fler gånger på ett likande evenemang.

-Vi ville också ha med ett märke för freden som vi sist satte på vår skulptur, som kronan på verkat.

Vad den föreställer? Det överlåter vi åskådarna själva att bestämma men viktigast är ändå budskapet om fred.