SenasteSenaste nytt

Äntligen utställning…

Efter två år av väntan kan vi äntligen ha utställning med Tornedalsskolan och grundskolan i Haparanda. Elever på gymnasiet som läser bild har valbara kurser där de läser 100 poäng eller mer medan grundskolan har bild som ett obligatoriskt ämne.

Stille-ben i kol

Bild är ett viktigt ämne eftersom forskning visar att konstutövande väsentligt reducerar halterna av stresshormonet kortisol i kroppen vilket gör att man känner sig mer lugn och harmonisk.  Människor kan väcka minnen eller bearbeta konflikter genom att skapa med sina händer. Forskning visar att människor har ett biologiskt behov av att uttrycka sin kreativitet och det har en stor inverkan på vår hälsa och välmående, vilket visar en synlig koppling mellan kreativitet och hälsa.

-Det skulle verkligen behövas mer av kreativt skapande i dagen skola/undervisning där många elever är stressade och lätt hamnar i konflikt menar läraren Maritha Eliasson på gymnasiet.

sequence=1https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/63231/Ravald_Vanja.pdf;jsessionid=2A83BA3C6BEDD66FDBAB87781CF99359?sequence=1

Konstfotografering av elev från Tornedalsskolan

Under året har eleverna fått arbeta med olika material som att visualisera ett ord med hjälp av akrylfärg samtidigt som vi gått igenom grund-/primär-färger, sekundärfärger och komplementfärger. Det har bl.a. Mohammed Ali Asgari och Jafar Alizada gjort och där de valt att måla av naturen och namngett dem med ”Kärleken till Naturen och Lycka. Elever har också arbetat med traditionella tekniker som kol och keramik men också provat på att göra konstfotografering. Där har eleverna tagit en egen bild som grund/fotograferat. De har sedan hittat bilder från internet för att fortsätta arbeta med Photoshop för att slutligen få fram temat Mötet.

Eleverna har också fått prova på ny tekniker/material som torrpastell och flytande tusch.

-Bra att få prova på nya tekniker för att vidga sina vyer och man har möjlighet att hitta en ny teknik/material som man verkligen älskar att arbeta med.

Heidi Rönkkö som arbetar på Gränsskolan har valt att visa keramik arbeten som eleverna har gjort.

-Eftersom vi haft fortbildning i just keramik kändes det bra att föra över och visa sina nya kunskaper för eleverna som jag upplever att de har uppskattat säger Heidi.

Keramik av elever på Gränsskolan

Paula Lakkala arbetar som lärare på Marielundsskolan och Språkskolan med  elever i årskurs 4-6.

-Vi har arbetat med teckning och grunder i form samt övat oss/sig på att se på saker ur olika perspektiv. Vi har också använt olika tekniker som oljepastell och temperafärg.

Vernissagen var den 16/3 och vi lärare känner oss mycket nöjda och glada att vi återigen kan ha en fysisk utställning och att det var så många besökare just till öppnandet av utställningen. Utställningen pågår till den 9/4 på Haparanda stadsbibliotek