PEPPSenaste nytt

Tankar kring studenten och fram till studenten

Tankar kring studenten och framtill studenten

Sista halvåret har börjat. Gymnasiearbeten ska vara inlämnade den 2:a april. Prover hit och dit. Uppsatser, nationella prov och omprov. Jobb på fritid och fritidsaktiviteter. Det är saker man ska få gjort hela tiden. Tjäna pengar, flytta, få bostad och studera vidare eller börja på riktiga jobb.

Det är mycket som pågår just nu för alla 3:or på Tornedalsskolan och även på andra gymnasieskolor. Vi ska prestera vårt bästa då det endast är ca 130 dagar kvar till studenten, men är det någon som tänker på hur vi egentligen mår. Kan det kännas som att man är med fysiskt men inte psykiskt? Kan det kännas som att man inte orkar? Det flesta vet att det är tungt, men tar man verkligen tiden för att lyssna på sin egen kropp. Om det tar emot gör inte de jobbigaste sakerna. Sänk kraven. Det kommer att bli bättre.

Det vi vet är att – dagarna börjar blir ljusare för varje vecka. Man kan känna solens värme värma upp fönsterglasen. Det är snart vi ska ta studenten. Januari månad är snart över. Och sedan 28 dagar tills februari gått förbi. 100-dagars student är den 27/2. Sportlov vecka 10. Efter det några veckor skola sedan påsklov. Och till sist slutspurten vi alla 3:or ska göra. Studentmössan är troligtvis beställd. Bal, studentresa, studentvecka, kompisar och gemenskap. Vi ska göra våra sista månader här på Tornedalsskolan till de bästa. Vi ska vara stolta över oss själva att vi tagit oss såhär långt. Till sist vill jag påminna er alla hur grymma vi faktiskt är. Elever, lärare och annan personal på skolan. Vi är grymma på det vi gör.

Ella Alakulju