PEPPSenaste nytt

Intervju med Oh Jonathan

Tisdagen den 17 oktober bjöds Tornedalsskolans elever in på en konsert på Folkets hus, där bandet Oh Jonathan uppträdde. Just nu är bandet på skolturné, där andra stoppet blev i Haparanda.

Oh Jonathan är ett norrländskt band som sedan en vecka tillbaka består av fem medlemmar. Sandra Widman och Josefin Löfgren sköter sången, Olov Domeij spelar bas, Jonna Löfgren på trummor och Theo Stocks på gitarr och pedal steel. Sandra och Josefin var de som startade bandet och har spelat med varandra sedan fyra år tillbaka.

– Vi gick på samma musikhögskola och märkte att vi sjöng ganska bra ihop. Den första låten vi skrev tillsammans var en födelsedagslåt till vår kompis Jonathan, så därifrån kom vi på bandets namn, berättar Sandra och Josefin gemensamt.

Konserten öppnades med deras egenskrivna låt Whatever Happens, som gjorde att salongen fylldes med en lugn stämning. Bandet beskriver själv sin genre som ”singer songwriter pop med amerikansk folkreferens”.

– I framtiden ska vi skriva mer musik och sprida oss söderut. Jag tror att vi faktiskt redan håller på med en hitlåt, berättar Sandra.

När bandet får frågan om hur de tyckte att uppträdandet är alla eniga om ett svar.

– Fantastiskt! Det var kul att ha en sådan aktiv och interaktiv publik. Vi kom hit igår efter att vi hade uppträtt i Luleå och nu ska vi vidare till Arjeplog. Vi kommer gärna tillbaka hit någon gång, det är bara att ringa! avslutar Olov.