SenasteSenaste nytt

Passa på, nya Jultraditioner 2020

Eftersom denna jul inte kommer att bli som de andra är det ett ypperligt tillfälle för nya traditioner. Många gånger kan man känna att stressen sätter igång redan i början av november och känslan av att inte orka eller räcka till göra en helt orkeslös. Alla krav om mat, städning, julpynt och klappar får håret att gråna och pulsen att gå upp. Varför inte planera en otraditionell, lugn men ändå mysig jul som du kan ladda batterierna i, istället för att vara helt utschasad lagom till nyår då nya krav står för dörren.

SBAB har i en färsk undersökning tagit reda på svenska folkets inställning till julen.  Tänker och agerar man annorlunda i år jämfört med förra året och har julen någon gång känts övermäktig, som att man vill slippa allt? 51 procent av kvinnorna i undersökningen svarar att de velat skippa julen. 38 procent av männen svarar att de känt så någon gång.

Det kan konstateras att den åldersgrupp som allra mest känner igen sig i påståendet att någon gång ha velat skippa julen på grund av att den känts övermäktig är i åldern 36 till 55 år. 51 procent uppger detta.

Att det är i åldern 36 till 55 år som man i större utsträckning än övriga känner igen sig i påståendet att julen fått en att känna annat än frid, har sannolikt att göra med livssituationen. Barnen har förväntningar och under själva julen ska de tindra, julmaten ska lagas, helst  från grunden, och granen ska kläs. Kanske kommer hela släkten på besök också. Detta ofta i kombination med att man har ett yrkesliv att hantera.

– Julen som ska vara så fridfull innebär en massa stress för många. Försök att hitta din nivå på julstöket. Jag tror vi sitter fast i en massa traditioner som inte längre funkar för dagens samhällsstruktur, där merparten av oss arbetar utanför hemmet, säger Claudia Wörmann”.

Här några tips för en fridfull och mindre stressad jul.

Blommor att få och ge

Varför inte ladda upp med mat från någon närliggande cateringfirma i lagom mängd. Då slipper man kasta det som åker ut och in från kylen.

Eventuellt kan man för doftens skull lägga lite pepparkaksdeg i ungen och grädda lagom till middag.

Köp flera kartonger av din favoritgodis för kvällens mys.

Tänd ljus i alla former

Inhandla eller låna en hög med härliga böcker som du inte hunnit läsa.

Ladda ner filmer/serier du inte hunnit se.

Ladda ner mängder av musik. Nödvändigtvis inte julmusik.

Börja dagen med en härlig promenad i ute om möjligheten finns med en god kamrat.

Duscha, bada bastu och ha ett härligt fotbad och go ansiktsmask.

Sätt på de mysigaste och glossigaste plaggen du trivs bäst i.

Gör skönt för dig i soffan med filtar och kuddar.

Maten och godsakerna dukas på fram så nära soffan som möjligt.

Tänd ljus.

Videosamtal, blommor och kort till med alla nära och kära.

Därefter börja din kväll med god mat och dryck, i lagom mängd. Böcker, serier och musik att inta med maten och godsakerna.

Somnar du i soffan gör det ingenting eftersom allt ändå ligger nära till hands och soffan ändå är supermysigt fixad.

Några boktips är alltid på sin plats att läsa eller ge bort

Elena Ferrante; De vuxnas lögnaktiga liv

Majgull Axelsson; Inställd resa till Sabarmati

Sigge Eklund; Live små njutningar. Han har också en blogg värd att lyssna på som han har tillsammans med Alex Schulman.

Mark Levengood; Vi får väl trösta varandra.

Annika Norlin; Jag ser allt du gör.

Elin Anna Labba, Herrarna satt oss hit.

Barack Obama; Ett förlovat land.

Ha en riktigt fridfull, stressfri och lugn helg. Ta hand om varandra och tänk på att julen kommer åter nästa år och då kan man uppta de gamla traditionerna om man så vill.