Konsten att sluta skjuta upp

Klockan är tio på kvällen. Du tar upp dina skolböcker och börjar frenetiskt bläddra igenom alla sidor med fakta du behöver lära dig på ett par timmar. Det är nämligen prov imorgon och trots att du haft två veckor på dig att läsa allt i lugn och ro, så har du ändå lämnat plugget till sista minuten. Du inser att du måste välja mellan pest eller kolera. Antingen kan du sitta uppe halva natten och försöka lära dig kapitlet utantill och vara för trött för att klara av provet, eller så kan du läsa sammanfattningen och få bra med sömn, men riskera att inte veta tillräckligt om ämnet. Det slutar oftast med känslor av ångest och stress och med att lova dig själv att aldrig skjuta upp saker igen -tills det händer igen.

Vi människor kan vara extremt skickliga på att skjuta upp saker. Detta tillvägagångssätt kallas för prokrastinering och innebär att avsiktligt välja att fördröja ett tänkt handlingsförlopp, trots att man vet att det kan leda till negativa konsekvenser. Men att sluta prokrastinera kan vara mycket lättare sagt än gjort. 

Det första du måste ta reda på är orsaken till att du gång på gång skjuter upp saker. För vissa kan det vara en brist på självdisciplin men för många är det mycket mer än så. Många skjuter upp saker på grund av ångestkänslor och för att de känner sig överväldigade. När man har mycket saker att göra kan det vara svårt att veta vart man ska börja och vad man ska prioritera, vilket kan leda till att man väljer att inte göra någonting alls. Detta kan lätt bli en ond cirkel där stress och ångest som orsakats av prokrastinering, leder till att man ytterligare skjuter upp det man har att göra. Då lyder frågan: Hur slutar man att prokrastinera? Det finns ingen gyllene regel som får dig att sluta prokrastinera direkt, men det finns saker som du kan göra för att bli bättre på att göra saker i tid.

Det första som du kan göra är att skriva ner allt du måste få gjort. Det kan du göra på mobilen eller bara på ett papper. Sedan så måste du reflektera över vad som är viktigast på listan. Vad måste göras först och vad behöver du mest tid till? När du har bestämt det så kan du dela upp de allra svåraste och största uppgifterna i små delar. På så sätt känns det inte lika överväldigande när du börjar att göra dem. Till exempel så kan du dela upp en stor skrivuppgift i mindre delar och skriva lite varje dag istället för att lämna allt till sista kvällen. Något annat du behöver göra är att hitta motivation. Annars kan det vara svårt att få någonting gjort. Något annat som kan hjälpa dig att bli motiverad till att faktiskt börja med uppgifterna, är att fokusera på målet och belöna dig själv efteråt. Genom att skifta fokuset från en jobbig sak till målet du vill uppnå med att göra saken, är det lättare att hitta motivation. Samma sak med belöningar. Du kan till exempel belöna dig med att se ett avsnitt av din favoritserie efter att ha blivit klar med en uppgift. På så sätt har du något att sträva efter vilket leder till motivation.

Att sluta prokrastinera kan vara svårt, men det går att överkomma den dåliga vanan. Nästa gång du har en uppgift, gör den direkt och skjut inte upp. Du kommer att göra en tjänst till dig själv och din mentala hälsa!