SenasteSenaste nytt

Prins Daniel har besökt Tornedalsskolan

På scenen i biosalongen på folkets som möblerats med två chesterfields soffor, två bord och vackra tulpaner fick skolans cirka tre hundra elever lyssna på Prins Daniels, Stina Bergfors, Niklas Adalberts och Leo Razzaks personliga berättelser, vilka möjligheter företagande kan ge och deras väg till framgång. Ungdomarna fick även råd och tips på hur de kunde bli företagsamma och entreprenörer.

Prins Daniel är engagerad i kungliga ingenjörsvetenskapsakademiens projekt, ”Prins Daniels Fellowship” tillsammans med andra framstående entreprenörer och företagsledare. Prinsen tipsade eleverna om att de skulle ta kontakt och bolla idéer med lokala entreprenörer om de är intresserade av att starta ett företag. – Bjud på en fika, berätta om dina idéer och få tips av dem som har erfarenhet var prinsens råd. Var här och nu – var inte ängslig för framtiden!

Niklas Adalbert, en av grundarna till betaltjänstföretaget Klarna, var bara 22 år gammal då han startade Klarna med några kompisar. Hans tips för att lyckas var att tiden var viktigt och att man måste hålla ut – man åker på minor och gör misstag men man ska inte ge upp! Idag har han lämnat Klarna och startat stiftelsen Norrsken som arbetar med att hjälpa och stödja företag som löser samhällsproblem.

Stinas Bergfors, grundare av United Screens och tidigare chef för Google i Sverige, gav rådet att man ska försöka hitta något som man tycker är kul,  låta sig inspireras av andra företagare – åka utomlands och kolla hur det är att vara företagare och ha företag i andra länder.

Leo Razzak, skådespelare och producent, betonade vikten av att lägga energi på rätt saker och inte fastna i problem. – Älta inte det som gått dåligt, var snälla mot andra och var snäll mot dig själv var hans råd.

Rundabordssamtal blev det efter föreläsningen då ett 30-tal elever som drivit eller driver UF företag på skolan fick möjligheten att ställa frågor och samtala mer personligt med Prinsen och entreprenörerna.