Motionera mera…

Många är de som gett ett nyårslöfte att det nya året 2020 ska innebära förändringar av olika slag. Det kan vara att börja tänka mer positivt, ta tag i skolarbetet, inte slösa pengar, sluta röka, äta nyttigare eller börja motionera. Vilket nyårslöfte man än har gett så kan MOTION få positiva effekter på andra nyårslöften som getts.

Vår kropp är byggd för att röra på sig och det bästa för vår hälsa, så att vi ska orka med fysisk och psykisk ansträngning.  Idag är vi är för mycket stillasittande, både unga och gamla (om vi inte har ett arbete som kräver att vi rör på oss) Mycket tid ägnar vi åt våra smartphones, datorer och spel varje dag vilket gör oss trötta, okoncentrerade och har svårt att fokusera någon längre tid på en uppgift. Det är lätt att hitta ursäkter för att slippa ta tag i motionerandet. 

Vad kan vi göra för att hitta motivationen att börja röra på oss?

Är du en person som vet att det är bra att röra på sig men inte gör det, eller är du en person som börjar och slutar lika snabbt igen? Forskning visar att en halvtimmes pulshöjande aktivitet om dagen minskar risken för många sjukdomar och fördröjer vårt åldrande. Trots detta är det många som inte rör på sig tillräckligt mycket, de får inte liksom tiden att räcka till. 

Det räcker alltså inte bara med kunskap. Det finns forskning som säger att hjärnans belöningssystem fokuserar på vad som känns skönast just för stunden, inte vad som är bäst i långa loppet. Därför är det svårt att komma iväg när man behöver det som mest,  promenaden, gymet, simningen eller vad det nu kan vara. Att sätta sig i soffan och kolla en film eller äta något gott är mycket mer lockande.  Vi människor gillar att ta genvägar och undviker det som är jobbigt. När motionen känns tung eller tråkig är det många som slutar, ger upp (förutom några som tycker om att pressa sig).

Det gäller alltså att hitta träningsmotivation! Funder över dina drivkrafter. Varför ska jag börja motionera? – är det för min egen skull eller för någon annans? Vad är målet med min träning? – att må bra, gå ner i vikt, gå upp i vikt eller förbättra mitt sjukdomstillstånd osv.

En livsförändring startar ofta genom yttre drivkrafter som råd av till exempel en läkare, en familjesituation eller ett nyårslöfte. Det kan vara det som behövs för att komma igång men för att du ska fortsätta med dina nya vanor måste den yttre motivationen övergå till en annan sorts motivation enligt vad forskningen säger. Självbestämmande motivation – något som är hållbart i längden, en inre motivation genom att hitta en aktivitet som är en belöning i sig. Vi måste tycka det är skönt, roligt och/eller intressant.

Ett sätt att hitta denna inre motivation kan vara att återuppta ett ”gammalt” intresse från förr, fotboll, dans, styrketräning, simning eller något annat. När du har gjort det nya beteendet till din grej och ser nyttan med det då är det lättare att tänka att varje träningspass inte behöver kännas skönt eller roligt utan att du gör det ändå, för att det är meningsfullt och en del av av den du är. 

Det som är dåligt för motivationen är att göra något som du mår dåligt av eller känns negativt, som att träningen är för hård. Tänk på det om du är nybörjare eller inte motionerat förut. Det ska vara enkelt så att du känner att du klarar av det.

Om du inte är van att träna eller motionera vet du förstås inte vilka olika känslor som kan kännas efter ett motionspass eller de positiva endorfiner du kan få som ger en massa energi att göra något bra av. Trötthet och andfåddhet kan ju vara lite jobbigt i början men något som du vänjer dig vid. Det är bra att veta att det kan vara jobbigt i början, ofta är du kanske för ambitiös och har dåligt tålamod och satt orealistiska mål.

Har du motionerat tidigare går det förmodligen lättare att få till en vana, har du inte motionerat tidigare kan det vara bra att ta små steg i början och inte stressa motionerandet. Om du väljer simning som motionsform kanske du inte ska börja med att simma 40 längder utan starta med några och sedan öka vecka för vecka om det känns bra. Detsamma gäller ju i skidspåret eller om du tänker börja jogga. Man springer inte eller åker skidor en mil första gången utan kortare sträckor och ökar på eftersom. Inte heller börjar man sitt motionerande med att springa eller åka skidor uppför hela slalombacken!! Och du lägger inte på de tyngsta vikterna direkt du börjar styrketräna!! Var hygglig mot dig själv, sätt lagom med krav och mål  och var nöjd med små framsteg. Om du väljer att motionera ute i naturen, ta med en frukt i fickan, ta en paus och sätt dig på en sten och njut – stressa inte! Om du inte ger upp kommer du att bli allt starkare och andfåddheten och tröttheten kommer att minska och motivationen öka.

Det kan ändå vara svårt att hålla i motionerandet och träningen, hälften av de som börjar träna ger  upp, det gäller att orka fortsätta och bibehålla sina goda vanor helst genom hela livet.

Försök att hitta sätt så att det inte ska kännas jobbigt när du ska iväg och träna, packa din träningsväska kvällen innan om du har stressigt på mornarna. Har du någon kompis/vän/granne/partner du kan motionera tillsammans med, då kan ni stötta och pusha varandra. 

Motarbeta alla tankar som;  dåligt väder, hinner inte, trött, gör det i morgon och ha en plan för hur du jobbar bort dessa tankar när de kommer. Så om du bestämt dig för att motionera utomhus och vädret blir dåligt – då har du tänkt ut och vet redan vad du ska göra.

Det kan också vara svårt att hålla i sin träning om man blir sjuk, skadar sig eller något tråkigt inträffar  men Du får ta små steg i sänder tillbaka, sätt upp små nya mål tills du är tillbaka och kan du inte fortsätta i samma omfattning som tidigare, anpassar du efter din förmåga och kapacitet och sätter nya mål utifrån det. 

Lycka till!