Allmän

Webbtidningens redaktion besökte Sveriges Television i Luleå

– Såå BRA! Vi kände oss verkligen välkomna då vi besökte Sveriges Television i Luleå den 5 juni.  Det var mycket intressant att få ta del av hur det är att arbeta på SVT:s redaktion i Norrbotten och vi kunde känna redaktionschefens stolthet att arbeta för public service. Vi blev alla så inspirerade av att träffa denna positiva och engagerade redaktion.

Vi blev varmt välkomnade av redaktionschef och ansvarige utgivaren Anna-Sofia Wirén, som berättade lite om sig själv och sin roll som ansvarig utgivare på redaktionen och hon berättade också om de pressetiska reglerna som är mycket viktiga att följa.  Anna-Sofia kan branschen genom många års erfarenhet av arbete på olika mediaföretag.

Därefter presenterade hon oss för Lasse som jobbar som tekniker och satt och redigerade filmmaterial. Han berättade och visade hur det fungerade.

Sedan träffade vi journalisten och hallån Maria som var på väg hem men stannade till och berättade om sitt arbete, hon visade oss studion och med hjälp av Lasse fixade de igång belysning och kameror och vi fick testa att läsa nyheterna. (Studion var lite mindre än vad den ser ut i TV!)

Christoffer  är chefsredaktör och har koll på nyhetsflödet och vilka nyheter som läses mest, han berättade hur de justerar rubriker och texter under dagen på webben. Han blir extra glad när riksnyheterna visar nyheter som kommer från Norrbottensredaktionen.

Därefter träffade vi Erika, en engagerad reporter som berättade om sitt yrke och varför man ska välja att bli journalist – det är mycket spännande saker man får vara med om i jobbet. Hon hade precis varit ute på fältet och satt och skrev ihop ett reportage om Cirkus Brazil Jack och ägaren Trolle Rhodin som slutar med djur på cirkusen.

Besöket avslutades med Paulina som är programledare och reporter på SVT meänkieli. Hon berättade att hon kom från Övertorneå och blev tillfrågade direkt efter gymnasiet om hon ville jobba på SVT då hon som liten hade medverkat i ett barnprogram på meänkieli. Hon tipsade att det var bra att lära sig minoritetsspråk om man ville jobba med media.

Lite lunch hann vi också med innan vi åkte hem!

– Studiebesöket var mycket informativt. Det var intressant att få reda på hur det ser ut bakom kameran på SVT Norrbotten och att få veta hur de olika arbetsuppgifterna samspelar med varandra. Sammanfattningsvis var allting mycket bra, berättar Matilda.

– Det bästa med resan var att vi blev så bra bemötta av personerna som jobbade på SVT tyckte Ella

Jag tyckte det bästa med besöket på SVT var att se hur allting fungerar i studion och hur de sköter alla TV-sändningar därifrån berättar Josefina