Tornedalsskolan – skrällde och tog hem fyra vinster på årets UF-mässa!

Grattis! Tornedalsskolan hade en lyckad dag och kväll på den regionala UF-mässan i Luleå den 22 februari där 125 unga företagare deltog. Redan klockan 06.00 på torsdagsmorgonen samlades skolans entreprenörer och företagare som skulle delta på årets UF-mässa på Tornedalsskolan för att lasta produkter och rekvisita till sina montrar på de två bussar som skulle ta dem till Luleå.  Med på resan följde också elever och lärare från Lappia i Tornio som är med i finska UF första året. På plats i Luleå Energi Arena jobbade ungdomarna först flitigt med att ställa i ordning sina montrar och sedan gjorde de sig själva i ordning för att ge ett proffsigt och bra intryck för dem som skulle besöka deras montrar samt förberedde de sig för tävlingarna de anmält sig till. Det fanns en stor variation av produkter och tjänster bland våra företagare, bland annat vegansk choklad, egentillverkad müsli, sylt, ljus och handgjorda ljushållare i cement, björk- och tall , bakverk, bröd, väskor, sandhinkar, T-shirts, lösögonfransar och larm. Många av våra företagare sålde slut på sina produkter och några var lite missnöjda över försäljningen men glada att de varit med och deltagit. Mässan var välbesökt men vi önskade att fler kommit  då utbudet av mycket innovativa och duktiga unga företagare var stort.

Först ut att tävla var More Space UF (Ida Esperi, Natalie Persson, Ylva Lindgren, Frida Medström och Josefine Persson) som tävlade om Årets bästa Affärsplan där de tog hem en fin 3:e plats. De hade på ett kreativt sätt beskrivit sin affärsídé, vision och säljplan samt redogjort för sina ekonomiska strategier i bild och text till det USB-minnen som de säljer för mobiltelefoner.

.

Ny tävling detta år var att utse Årets Samhällsentreprenör som syftar till att visa hur företag arbetar för att göra skillnad i samhället, t ex genom att hitta lösningar på samhällsproblem. Denna tävling vann Studieassistans & Rådgivning UF (Ahmad Zia Guhari) som hjälpt våra ensamkommande ungdomar med assistans och rådgivning i studier och kontakter i det nya samhället.

I tävlingen Årets tjänst tog vårt företag Life Swedish Way UF  (Hilja-Maja Nurkkala, Salsabil Mahmoud och Evelina Henriksson) också en fin tredje plats. De har arrangerat event, aktiviteter och möten för unga kvinnor i Haparanda  i syfte att träffas, umgås, visa vår kultur och som ska bidra till att nyinflyttade snabbare integreras i vårt samhälle.

I tävlingen Årets säljare  lyckades Frida Medström från företaget More Space UF genom att få ett “wildcard” ta sig till finalen och komma på en fin 3:e plats. I tävlingen gällde det att ta reda på kundens behov, sälja in en produkt/tjänst och komma till ett avslut, alltså få kunden att köpa.

(Tornedalsskolan hade två ungdomar till som tog sig till finalen, nämligen William Juntti och Sara Kitti, bra jobbat!)

Våra finska vänner och unga företagare  från Lappia sålde bland annat badsalt på engelska och det gick utmärkt!

Vi som var med vill tacka alla härliga ungdomar som deltagit och varit så fina ambassadörer för sina företag, Tornedalsskolan och Haparanda.