Senaste nytt

Journalisten Martin Schibbye i Haparanda

Journalisten Martin Schibbye har nyligen besökt Haparanda och jag fick möjligheten att lyssna på honom då han bland annat berättade om tiden han satt fängslad i fjorton månader för terrorbrott (2011). Händelsen fick stor uppmärksamhet i Sverige men även i EU och USA som fördömde den rättsprocess han och hans kompis Johan fick gå i genom.

Martin och Johan skulle göra ett reportage om de svåra förhållandena som rådde i landet och när de försökte att ta sig in i områden som var förbjudna att vistas i med hjälp av en rebellgrupp som slogs för självständighet blev de tillfångatagna av regeringssoldater. Martin berättade att de gick i tre dagar och tre nätter, mötte flyktingar och såg byar som bränts ned. Plötsligt hörde de skott och var omringade av 300 arme soldater. De blev skjutna, Martin i axeln och kompisen i armen. Vicepresidenten kom till platsen och hade med en kameraman som filmade när de skenavrättades. Ett död människa togs fram från ingenstans och var med i filmen som bevis för att de skulle kunna dömas. De ställdes inför rätta och dömdes skyldiga för terrorism och att olagligen ha tagit sig in i landet till elva års fängelse (men blev sedan benådade). Kameramannen förstod att detta var fel, han flydde med filmmaterialet och kom så småningom till Sverige för att berätta sanningen. Han lever idag gömd efter hot. Martin Schibbye berättade om tiden i fängelset, hur han genom väggen kunde höra människor torteras och hur han tänkte ut strategier för att inte bli tokig. Han fick bara lämna rummet för ett toalettbesök på morgonen och ett på kvällen. Vid dessa tillfällen träffade han en kvinna som också visade sig vara journalist, de började skriva meddelanden till varandra som de gömde på toaletten.

Martin Schibbye skriver och berättar om det som andra inte skriver om och gör ofta reportage i krigsdrabbade länder.  Jag frågade Martin om han inte var rädd att åka till sådana områden,  han svarade att han gör en riskanalys inför varje resa men att det är viktigt att människor får veta hur andra människor har det.  I Sverige lever vi i frihet, i en demokrati, där alla får uttrycka åsikter och tankar men alla människor kan inte det. Jag frågade också hur tiden i fängelset påverkat honom och han berättade att han blivit mer ”blödig” (lättrörd, känslig) än tidigare.

Martin Schibbye har skrivit en bok om tiden i fängelset, 438 dagar,  för den som är intresserad och vill veta mer. Det finns också planer på att boken ska bli en spelfilm.

Martin Schibbye besökte Haparanda därför att elever i årskurs nio på Marielundskolan ska arbeta med ett projekt tillsammans med honom och ”följa” med på hans resa via sociala medier till flera länder i Afrika. Om det finns tid när teamet återkommer i januari till Haparanda, kanske det finns möjlighet att han besöker vår skola, det skulle vara intressant och roligt.