PEPP

Musik på Tornedalsskolan

Vår skola har länge haft musikkurser som val eller extra val till de program som väljs när man börjar gymnasiet, tyvärr är det inte längre lika många som gör det valet längre. Just nu är det bara två elever som läser den sångkurs som skolan erbjuder, samt T-school band, Tornedals-skolans egna band. (Fram till år 2011 var kursen Estetisk verksamhet obligatorisk för alla elever men i och med den nya gymnasiereformen togs den bort).

De extra kurser man kan välja i musik är bland annat körsång, det innebär att man tränar inför enkla nummer och deltar i lucia samt avslutnings numret i två år och detta ger 100 kurspoäng. Det går också att göra ett individuellt val, alltså läsa utifrån det intresse man har vad det än kan vara, möjligheten finns också att vara med och skapa en ensemble och spela tillsammans efter skolan på tisdagar så som  T-school band gör just nu. Instrumentval finns även tillgängligt som gymnasiekurs och det kräver att man anmäler sig till kulturskolan som kostar 550kr/ termin för hyran av det instrument man vill spela. Dock kan det vara så att inte finns lärare tillgängliga att lära ut just alla instrument så det man kan göra är ta kontakt med kulturskolan och skaffa sig mer info därifrån. Något som kan vara bra att uppmärksamma är även att det finns en möjlighet att lära sig ljud- och studioteknik för de som är intresserade, för detta finns lärare tillgängligt.

Mirja Tapio är en av musik lärarna, hon har jobbat på vår skola i nästan 25 år och säger att hon faktisk var en av de yngsta när hon började. Mirja började först på Gränsskolan och hade alla högstadieklasser i musik, hon tycker att det bästa med att vara musiklärare är att man får musicera och som musiklärare ligger ju musiken såklart nära till hjärtat. Hon tycker också om att se att eleverna trivs och att deras självförtroende stärkts så mycket tack vare musiken.
Det är fint att se utvecklingen hos eleverna både musikaliskt men också som människor” säger Mirja med ett leende.
Hon berättar också hur hon träffat hennes före detta elever flera år efter de tagit studenten, och talar om hur musiken gett dem så mycket mer i livet så som mod och erfarenhet som varit en stor hjälp i till exempel arbetslivet.

Rania Mahdi