Senaste nytt

Livet som utbytesstudent

15-åriga Hannah Wurm är en tjej som tycker om att sporta, dansa, spela tennis och vara med vänner. Hon får även vara med om en väldigt unik upplevelse; hon är nämligen utbytesstudent.

För ungefär fyra månader sedan satte sig Hannah ensam på ett flyg, för att påbörja sitt utbytesår i Sverige. Hannah kommer från den tyska staden Dortmund, som trots sina 500 000 invånare betraktas som en liten stad.

– Haparanda är litet i jämförelse, men människorna är väldigt snälla och välkomnande. Jag är dock inte så van vid att det inte finns några människor ute på gatorna om dagarna, berättar Hannah.

När Hannah skulle börja sin första dag på Tornedalsskolan var hon väldigt spänd.

– Jag var väldigt nervös över att jag inte kunde tala språket, men jag hittade kompisar
att vara med direkt. Jag kan fortfarande inte prata svenska, men jag förstår det mesta. Den största skillnaden mellan den svenska och tyska skolan är att det är mer avspänt här, till exempel får man använda sin mobil, förklarar Hannah.

Hannah har hunnit uppleva en hel del saker under sitt halvår i Sverige. Bland annat har hon besökt ishotellet i Kiruna och åkt till hennes värdfamiljs stuga i Kuusamo i Finland.

– Båda resorna var väldigt bra. I norra Sverige var det verkligen kallt och man fick se annorlunda vyer. Jag skulle nog aldrig ha åkt dit med min vanliga familj, men det var en väldigt häftig upplevelse, berättar hon.

Hannah bor just nu med en familj som hon beskriver som helt annorlunda från hennes vanliga familj. Hon beskriver utbytesåret som två separata liv.

– I Tyskland bor jag med en äldre syster, men här har jag två yngre syskon istället. När man är borta hemifrån saknar man allt och uppskattar sin familj, vänner och hemstaden mycket mer, berättar Hannah.

En av de vanligaste frågorna Hannah ställs är varför hon valde att komma just till Sverige och Haparanda.

– Jag ville lära mig mer om den svenska kulturen och lära mig språket. De flesta utbytesstudenter väljer att åka till Amerika, men jag ville göra något annorlunda. Jag fick inte välja vart i Sverige jag skulle stanna, utan det var min värdfamilj som valde mig, berättar Hannah.

Den 15 december kommer Hannah att åka hem till Tyskland igen. Hon är glad över att få komma hem, men samtidigt har hon blandade känslor.

– Jag är glad över att jag kommer att få träffa alla igen. Jag saknar framför allt min familj, mina vänner och min mammas mat. Det sorgliga är att jag har blivit så van vid min värdfamilj, de känns som en andra familj, och jag har hittat bra vänner. Snart kommer jag att behöva lämna alla här och inte veta om jag kommer att få se dem igen, säger Hannah.

Om man själv funderar på att bli utbytesstudent rekommenderar Hannah att man ska ta hjälp av en utbytesorganisation.

– Jag skulle inte planera ett utbytesår på egen hand. Det är komplicerat att hitta skolor och se till att allt blir rätt, berättar Hannah.

Hannah tycker även att man ska vara säker på att man vill genomföra utbytet innan man bestämmer sig.

– Man är borta under en väldigt lång tid, inte bara över en helg. Utbytesåret kommer att förändra ens liv, så var öppen och känn dig inte rädd.