Allmän

Europa Direkt Norrbotten besökte nyligen Tornedalsskolan

Jonas Nuldén från Europa Direkt Norrbotten besökte nyligen Tornedalsskolan för att få ta del av Niko Saapunki och Bedur Shanewirs redogörelse från sitt studiebesök i Bryssel under höstterminen.

SA3  berättade om sitt arbete som juniorambassadörer, besöken ute på de olika grundskolorna, förberedelserna inför resan till Strasbourg och dagen som EU-parlamentariker. De avslutade sina presentationer med att visa filmer från sitt arbete och äventyr för  elever från NA3 och SA2 som kommer att ta över stafettpinnen från SA3 och bli juniorambassadörer längre fram i vår.

SA2 fick sedan lyssna på Jonas Nuldén som berättade om EU:s organisation, deras arbete, senaste nytt och det stundade valet som kommer nästa år i maj. Han berättade om vikten av att gå och rösta eftersom alla beslut som tas i Europaparlamentet påverkar oss i i allra högsta grad i vår vardag. – Det är lika viktigt som att gå och rösta i höstens val till Sveriges riksdag.