EU AmbassadörerSenasteSenaste nytt

Per Grankvist, föreläsare
Jonas Nuldén, Europa Direkt Norrbotten
och Anna Merefält, lärare

Juniorambassadörerna från Samhällsvetenskaps- och ekonomiprogrammet år 2 ordnade trevliga och informativa aktiviteter på årets Europadag.

I fiket och EU-corner ordnades tävlingar, bland annat en återkommande Kahoot under förmiddagen med frågor om Europeiska unionen. En EU-tipsrunda fanns även runt om i skolan. Det serverades mycket goda tårtor som juniorambassadörerna hade bakat, 23 tårtor av olika slag, och alla tog slut!

Tårtfrossa

Juniorambassadörerna ville även göra något extra bra och bjöd in dem som kan bli framtidens ambassadörer, två klasser från årskurs 3 med lärare. De tänkte att även om dessa barn inte skulle välja att gå på skolans gymnasium (som är en av Europa parlamentets ambassadörsskolor) så var de övertygade om att besöket skulle finnas kvar i deras minne.  Och kanske så ett litet frö – att tro på och engagera sig för demokrati, fred och mänskliga rättigheter.

Rittävling
Vinnande bidrag i rittävlingen

Juniorambassadörerna mötte upp barnen och lärarna vid entrén och hälsade dem välkomna. Presenterade sig och berättade vad som skulle hända under förmiddagen. Barnen delades i två grupper och första uppdraget var en tävling – att rita något som de associerade med Europeiska unionen. Det visade sig att barnen var duktiga och redan visste en del så det blev jättefina teckningar (de visste inte i förväg vad tävlingen skulle handla om). Sedan blev det lite lek med Kahoot och därefter prisutdelning och tårtfrossa. Juniorambassadörerna avslutade besöket med att sammanfatta för barnen betydelsen av fred och samarbete – “tillsammans är vi starka!”. Barnen besök avslutades med en rundvandring i skolan och de fick en liten EU-flagga till sina klassrum och var sin EU-ballong.

Per Grankvist

Europa dagen avslutades med föreläsning på Folkets Hus av journalisten och författaren Per Grankvist. Han inledde med att berätta om när Frankrikes utrikesminister Robert Schuman höll sitt tal och deklaration om samarbete den 9 maj 1950 vilket har bidragit till att Europa varit utan krig i över 70 år. Vidare talade han om vikten av att engagera sig och att det är något man ska göra tillsammans. Att göra sin röst hörd. Per Grankvist berörde även Ukraina och det krig som pågår där.

Jonas Nuldén, Europa Direkt Norrbotten, var moderator på föreläsningen och den som hjälpte till att ordna föreläsningen med Per Grankvist.