Allmän

Intervju med studie- och yrkesvägledaren – Madelen Ollinen

Madelen Ollinen är en ny studie- och yrkesvägledare här på Tornedalsskolan. Hon började jobba på skolan redan i januari 2018, då som praktikant, nu är hon klar med studierna och jobbar som SYV. Du hittar henne i ett av studierummen. Tornedalsskolans tidning har intervjuat henne.

Vem är du?

’‘Jag heter Madelen Ollinen och jobbar som SYV här på skolan’’.

Vad gör du här?

’‘Finns här för att främst hjälpa elever i alla möjliga slags val, fortsatta studier mm. Jag erbjuder även tester som kan hjälpa eleven att hitta ett passande yrke. Jag har även haft flera lektioner i klassrummen där jag berättar om fortsatta studier och om yrkeslivet’’.

Vad kan man få för hjälp hos dig? T.ex. högskoleval

’‘Främst vägledning, eleven i centrum, alltså att man hjälper eleven, stärker eleven och att eleven själv känner sig säker på vad den vill’’.

Vad tycker du om denna skola? Eleverna?

’‘Eleverna på skolan är riktigt ambitiösa. De vill lyckas och ser även utanför klassrummet (alltså tänker inte bara på skolan här och nu, utan även på framtiden). Det är roligt att jobba på denna skola, personalen bemöter mig bra och eleverna är trevliga’’.

Vad gör du på fritiden?

’‘ På fritiden håller jag på med hästar och rider ofta. Äger även en egen gård där det finns mycket att göra, bland annat har jag en egen häst, några katter och två kaniner.’’

Vad tycker du är bäst med att vara studie och yrkesvägledare? Skulle du kunna rekommendera jobbet för någon?

’‘Det är ett pedagogiskt och roligt yrke. Man är med på en stor del av elevens resa här på skolan. Jag vill att alla som kan, ska komma och besöka mig eller någon annan SYV. Jag skulle rekommendera detta yrket till någon som vill jobba inom skolans värld i framtiden. SYV yrket kommer att utvecklas i framtiden så det blir ett mer mångsidigt jobb’’.

Till sist uppmanar hon att verkligen alla elever att ta sig tiden tiden och besöka någon SYV eftersom det kan öppna nya vägar i framtiden.