PEPP

Framgångsrikt deltagande för Tornedalsskolan i Artic Skills

Matilda Huhtakangas, VO2 och Mikael Brännmark, ELT3 var båda framgångsrika och tog medaljer på Artic Skills som är en branschtävling för elever i Barentsområdet.

Artic Skills är en tävling om arrangeras för elever som går på yrkesprogram i Ryssland, Norge, Finland och Sverige. Syftet med dessa tävlingar är att öka intresset för yrkesprogram och höja statusen på yrkesutbildningar. Det var 120 elever som tävlade i yrkeskunskap i 15 olika yrken. Många unga besökare som kom och tittade på tävlingarna fick också prova på olika yrkesmoment och träffa studie- och yrkesvägledare som var på plats i Lappia, Torneå.

Matilda Huhtakangas tävlade i akut omhändertagande, tex. hjärt- och lungräddning.  Hon skulle också planera och utföra ett hembesök hos en äldre kvinna vilket innebar att Matilda skulle kartlägga klientens behov och berätta hur hon skulle tillgodose dem. Det gjorde hon så bra att hon tog en silvermedalj.

Mikael Brännmark tävlade med en uppgift som gick ut på att utifrån en ritning, göra en installation i ett övningsbås. Där skulle han montera upp  en elcentral, montera in en elmotor, koppla element och belysning. För detta fick han en bronsmedalj.

Stort grattis!

Källa: Haparandabladet och Haparanda Kommuns:s hemsida.

Foto: Pia Lindström och Krister Borg