Nolia Karriär i Luleå

Tisdagen det 13 februari fick de som anmält sig åka till Luleå på Nolia karriär mässan, där kunde man möta olika utbildningar inom flera yrken. Det fanns bl.a. högskolor, yrkesutbildningar, universitet och folkhögskolor. Även olika företag och arbetsgivare, polisen m.m fanns där.

Kvinnan berättade lite om vad hon gör på sitt jobb, som biomedicinsk analytiker.

Barnmorskorna berättade om hur det är att jobba med att hjälpa till vid förlossningen, träffa gravida mammor och allmänt om att jobba med barn och unga.

Både väktare och poliser fanns där för att berätta om jobbet och svarade gärna på frågor.

Det fanns även företag som behövde sommarjobbare och annan personal till sina företag och var där för att försöka rekrytera oss. Vi fick veta att de lider en stor brist på t.ex. undersköterskor och i Piteå behövs flera hundra sommarvikarier inom vården.

Ambulanspersonalen visade hur man använder en HLR maskin, för att händerna ska vara fria medan maskinen pumpar. De berättade även allmänt om vilka krav som finns för att kunna utbilda sig och jobba inom ambulansen.

Mässan var på en bra plats och det var bra organiserat. Vi blev väldigt inspirerad av att vara där och blev motiverade till att börja studera vidare och fortsätta utbilda oss. En viktig sak som alla fick lära sig var att man kan utbilda sig till vad som helst!

Evelina Talonen