PEPP

Rektorn har ordet

Sommarfrilla

En av årets största högtider står för dörren, midsommarhelgen, som många firar traditionsenligt med dans runt stången. Och några högtider är avklarade, som studentavslutningar och baler. Tornedalsskolan hade som traditionen påbjuder samlat alla studenter med anhöriga till en gemensam högtidlig och festlig avslutning. 600 personer sjöng studentsången innan det var dag för utsläppet. Pampigt.

Någon kanske undrar vad som händer på skolan när alla är lediga? Vi är några som ännu är i tjänst, och här råder full aktivitet. Men visst märks det att lovet har börjat. Klassrummen står tomma, det kommer inte så många mail och som rektor märker jag att antalet besök på mitt rum minskar. Tornedalsskolan är en anrik skola med lång historia och traditioner som lever kvar. Traditioner är viktiga, och ska leva kvar. Men ibland gör vi i skolans värld saker bara av en vana. En utvärdering, paus och tid för reflektion är alltid ett bra tillfälle för att se om något behöver förändras för att vi ska kunna vara den skola vi vill vara.

På en gymnasieskola vid den här tiden vet vi inte helt säkert vilka elever vi har här till hösten, men arbetet med att göra klart undervisningsgrupper och schema kan inte vänta. Den slutliga antagningen måste alltid vänta tills eleverna i åk 9 fått sina slutbetyg. Ett par rekryteringar ska göras klart, en process som man alltid önskar skulle gå snabbt drar lätt iväg tidsmässigt när sökande kandidater ber om betänketid och klartecken om när de kan avsluta nuvarande tjänst. Utvärderingar, analyser och planering inför hösten är andra uppgifter som måste bli klara innan semestern kan börja.

En sammanställning på händelser vid Tornedalsskolan under det gångna läsåret blir snabbt lång:

* Haparanda stad är utsedd till Norrbottens bästa UF-kommun

* Vi är nu en av få EU-ambassadörsskolor.

* Samarbete med yrkesskolan Lappias handelsprogram i Torneå när det gäller Ung företagsamhet, UF är i full gång.

* Godkännande på NIU-ansökan. Nationellt godkänd idrottsutbildning inom friidrott startar höstterminen 2019.

* Arctic Skills. Tornedalsskolan är den första svenska skolan som deltagit och är med i samarbetet kring yrkesskicklighet. Tävlingar i Sverige kommer att hållas år 2020.

Annat som blir långt, och som märks tydligt i sommarvärmen. Är håret. Hela tiden. I jakten på en klipptid lås av att jag mötts av krönikor, nyheter och radioinslag som handlar om frisyrer. Verkar vara något som många tänker på så här i sommartider. På radion avhandlades spelarnas frisyrer i nu pågående fotbolls-VM, eller frisyrernas VM, som man väljer att kalla det. Det har tidigare konstaterats hur spelarnas frisyrer, som ska spegla deras spelsätt och varumärke, inspirerar andra att förnya sig. Men den stora frågan nu verkar vara hur frisyren kan hålla en hel match.

Jan Gradvall skriver i Di Weekend att sommarlovet är en tid som är klippt för förändring. Hur många kommer tillbaka till skolan efter sommaren med en ny frisyr. Vissa inspirerade av artister. Han berättar om sångaren och låtskrivaren Jocke Berg som under skoltiden var hårdrockare, men under ett sommarlov genomgick en förvandling. När höstterminen började kom han tillbaka med ny frisyr och nya kläder. Han var inte längre hårdrockare, utan syntare. En förändring som inte handlade om att bli någon annan, utan den han egentligen ville vara.

Man har frågat frisörer vad de stör sig mest på när de klipper sina kunder. Det största problemet, tycker de, är när kunder sitter med hörlurar på. Med risk för att saxen ska klippa av hörlurssladdarna har de svårt utföra sitt jobb på ett bra sätt. Lite förvånande för en utomstående är att man som kund inte underlättar för professionen att utföra sitt arbete så bra som möjligt. Ungefär som att en elev på skolan skulle försvåra för en lärare att utföra sitt arbete i klassrummet. Helt otänkbart. Låt oss nu hoppas på en sommar med tid för avkoppling, tid för reflektion och tid att förnya oss till något som närmar sig det vi egentligen vill vara. Vårt varumärke och vår identitet.

Glad sommar!

Peter Mariin