AllmänPEPP

leka och viska,

lunderna kring,

likt älskande par.

En traditionell sång från början av 1800-talet som välkomnar våren och hör till valborgsmässofirandet, årligen framförd av Lunds studentförening, är även känd som Molltoner från Norrland. Sången skrevs av Julia Nyberg som även gick under skaldenamnet Euphrosyne. Hon började sin yrkesbana som lärare och sedan ägnade sig allt mer åt att skriva lyriska dikter och har belönats av Svenska akademien.

Mycket förändras, och ibland sker det snabbt. Svenska akademien som har en tradition av högt anseende samt är utdelare av ett av världens finaste priser är nu efter Metoovågen i kris. Anseendet har störtdykt och det diskuteras om de över huvud taget är värdiga utse en nobelpristagare, eller ska kunna enas och utse en pristagare i år.

Jag skev i mars om OS i Sydkorea. Då var relationen mellan Nordkorea och omgivande länder ansträngd. Snabbt kunde läget förändras, och nu i helgen kunde vi bevittna hur ledarna för Nord- och Sydkorea hand i hand klev över gränsen mellan länderna.  Detta är exempel på ändringar som kan vara svåra att förutse, och de sker ibland snabbt. Och de är beroende av människors handlande.

Årstidsväxlingarna däremot är lätt att förutse, men desto svårare att påverka utifrån vårt handlande. Även om det just denna vår verkar ta lång tid innan vi har barmark och många önskar att friska vårvindar sveper över vår del av landet ska vi vara medvetna om att även klimatet påverkas av vårt handlande. Även om vissa oförutsedda händelser inträffar kan alla vara med och påverka hur vår framtid ska bli, både för oss själva, vår omgivning och vår planet.

Maj månad går alltid snabbt i skolans värld, och vi inser hur värdefull varje dag är. Allt vi gör har betydelse. Vissa av er går sina sista dagar på gymnasiet och kommer den 8 juni stå med studentmössan i hand och förväntansfullt invänta er examen. Ta vara på dagarna som återstår av terminen. Se till att just ditt handlande gör att du kan möta sommaren i ljuva durtoner.

Peter Mariin