Vård- och omsorgscollage har haft öppet hus

Samtliga nior i Haparanda fick en inbjudan  från Vård- och omsorgscollage att komma och besöka Tornedalsskolan vecka 42. VO-collegeveckan är ett årligt evenemang i hela Sverige och syftar till att öka intresset för Vård- och omsorgsprogrammen och genom olika aktiviteter visa vilket viktigt och betydelsefullt arbete det är att arbeta inom vården.  Att gå vård- och omsorgsprogrammet innebär att när man är klar med utbildningen leder det till arbete.

Det var många elever som kom och ville se och kolla vad man gör på programmet. De fick träffa vårdläraren Pia Lindström och elever från årskurs 3 som hade olika stationer med bland annat blodsocker- och blodtryckstagning för de som ville testa och filmvisning. Det bjöds också på tilltugg till alla besökare. Undersköterskorna Ann-Kristin Andersson och Kristel Nätynki från Klippan medverkade och visade hur en dag på jobbet kan se ut. Ann Kristin berättar att hon arbetat trettio som undersköterska och menade att det måste vara ett bra betyg för yrket. Kristel ville lyfta fram arbetsglädjen och hur kul de hade tillsammans i teamet och arbetet med vårdtagarna.  Ambulansen med personal var också på plats och berättade om hur det är att arbeta som ambulanssjuksköterska.