Njut i kylan!

Ut och njut i det kalla vintervädret får många att rysa av obehag och minnen av iskalla fingrar och tår som tog timmar att tina upp till normala temperaturen igen.
Men det finns knep på hur du kan tillbringa längre eller kortare tid ute i kylan för att beskåda när solen äntligen visar sig igen över ett sagolikt frostigt landskap eller stjärnklara kvällar med norrsken eller varför inte himlafenomen som blodmånen i januari.

Frisk luft är både nyttigt och välgörande och kanske främst för oss som bor så långt norrut och har både kylan och mörkret som får oss att fundera en extra gång om vi skall bege oss ut. Undersökningar visar att man inte bara mår bra fysiskt utan också psykiskt av att vistas ute varje dag helst. Promenader tillsammans med kompisar eller hunden, skidor, skridskor eller sparktur ger en ny energikick trots mörkret och kyla.

Bor man i kallare trakter vänjer man sig också med det kallare klimatet. Det hänger i hop med vår inre termometer som anpassar sig till rådande klimat. Detta kan/har man själv erfarit eftersom under hösten känns 10- grader helt olidligt och under våren efter en kall vinter känns 10- grader nästan som en värmebölja.

Tumvantar är att föredra.
Ylle närmast, värmer bäst.

Det man först bör tänka på är att det finns kroppsdelar som du måste hålla extra varma. Förutom alla utstickande delar som händer, fingrar, tår och ansiktet som är självklara och lätt att förfryser bör man också tänka på att skydda andra partier i på kroppen. Handleder har extra mycket ytliga blodkärl och bör därför skyddas extra med exempelvis handleds-värmare, helst av ylle.

 

 

Fler lager med luft emellan.

 

 

Bålen med mage, rygg, bäcken och skuldror, där alla viktiga organ finns samt stor mängd blod. Här gäller det att klä sig lager på lager. Inte för hårt åtsittande plagg utan med luft i mellan, löst sittande plagg. Gärna här också med ylle närmast kroppen.

Huvudet är också en del som släpper ut mycket värme, som en termos utan lock om man inte har mössa på sig. En bra mössa som håller värmen och kan knytas upp vid varmare väder eller enklare mössa men då en jacka med kapuschong som man kan dra över.

Kläder betyder heller inte allt. Enligt överlevnadsexperten Lars Fät betyder kläder bara
40 %, resten är hur du uppträder i kylan. Försök hålla dig torr så stressa inte och jäkta inte så du blir svettig. Vatten, som svett, avleder värme 30 gånger snabbare än luft. Ha ylle-material närmast kroppen, det värmer fastän det blir fuktigt.

Börjar man huttra är det första varningstecknet som kroppen ger att för att du måste börja göra något för att höja kroppstemperaturen. Drick något varmt, ta på extra tröja eller rör på dig. Täck ansiktet  vid behov och glöm inte reflex och pannlampa.

Tänk på kyleffekten. Blåser det är det mycket kallare än det som termometern visar. Här en tabell från SMHI som visar den faktiska temperaturen med vindens hastighet och räknar fram den effektiva temperaturen, vindens kylande effekt på bar hud.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *