PEPP

Ett händelserikt entreprenörsår!

Ahmad Zia Gohari som går på samhällsvetenskapsprogrammet har haft ett händelserikt och spännande läsår, något som han inte hade förväntat eller trott. – Vilket händelserikt år det har varit för mig! En kompis sa till mig att det händer inte så mycket i tvåan men hur fel hon hade säger en glad Ahmad Zia.

Inför andra läsåret hade Ahmad Zia många tankar och synpunkter på kursen Entreprenörskap, en kurs som han ville välja bort och  läsa något annat i stället då han fått uppfattningen att detta var inte någon bra kurs. Det var lite motstånd i början men efter ett tag släppte den negativa inställningen då han upptäckte att det var både intressant och roligt. Ahmad Zia utvecklade sin affärsidé och kom igång med sitt företagande enligt Ung Företagsamhets koncept och det skulle visa sig att det skulle ge honom en SM plats på den stora UF-mässan i Stockholm.

Inför detta år har Ung Företagsamhet satsat på en ny tävling, Årets Samhällsentreprenör, som syftar till att UF-företagarna ska visa på vilket sätt deras företag arbetar för att göra skillnad i samhället, till exempel genom att hitta lösningar på samhällsproblem. Ahmad Zias företag, Studieassistans & Rådgivning UF erbjuder ungdomar assistans av olika slag med studierna. Hans företag har gett service inom rådgivning, vilket också riktar sig till nyanlända ungdomar då de flesta har svårt att komma in på gymnasiet eller har frågor av olika slag och ofta känner sig tveksam inför gymnasieval. Företaget arbetar också med integration och hjälper ensamkommande barn och nyanlända att få en bättre tillvaro och hitta sin roll i det svenska samhället.

På Norrbottens UF-mässa i februari i Luleå vann Ahmad Zia priset som Årets samhällsentreprenör. Han fick välja att ta emot prischecken på 1500 kronor eller ett deltagande på den stora finalen i Stockholm. Han valde ett deltagande på den stora UF-mässan som går av stapeln i maj  där han ska tävla mot de andra samhällsentreprenörerna från hela Sverige. – Det var oväntat och spännande att jag vann men jag har lagt ned mycket tid och energi på mitt företagande säger Ahmad Zia. – Det har dessutom inte alltid varit så lätt att hinna med mitt extra arbete och mina andra viktig skolämnen.

Vad hände sen då? Ahmad Zia läste på Ung Företagsamhets hemsida att man kunde tävla om en plats till Emax Sverige 2018, en mötesplats för Sveriges främsta unga entreprenörer på Chalmers i Göteborg 17-21 juni. Han skickade in en ansökan och den här gången var att säker på att han skulle bli en av de åtta som skulle få åka från Norrbotten och han fick rätt!

Tanken är att 100 ungdomar ska få delta på bland annat mixade föreläsningar, nätverksövningar, teambildning, workshops, fritidsaktiviteter, en nätbaserad affärssimulering och ett åtråvärt första pris till vinnarlaget. Stipendiet är värt ca 15 000 kronor.

Allt det som har hänt detta läsår har betytt mycket för Ahmad Zia. – Det har gett mig en ökad självkänsla, ett ökat självförtroende och jag har vågat tänka utanför boxen.

Ahmad avslutar med att säga: – Jag vill TACKA hela Sverige för att jag fick chansen till ett nytt liv och att jag får bo här. Mina lärare har betytt jättemycket, utan dem hade detta inte varit möjligt. Jag vill också tacka min rådgivare, hela Tornedalsskolan, skolledningen och Haparanda stad.

Vi önskar honom lycka till på SM och Emax Sverige 2018!