PEPP

Årets Gymnasiemässa

En av årets höjdpunkter är den årliga återkommande gymnasiemässan där också årets entreprenörer har tillfälle att visa upp sig och sina produkter/tjänster.

Under mässan informerade de olika gymnasieprogrammen om sina utbildningar där både föräldrar, far- och mor-föräldrar och de kommande eleverna var välkomna. Byggprogrammet hade också sin årliga tävling, att med så få slag som möjligt slå ner en spik vilket alltid lockar mycket folk.

Även runt övriga montrar som informerade om de olika utbildningarna samlades de intresserade åhörare. Naturvetenskaps programmet hade också sin välbesökta monter där experiment visades för åskådarna av elever som går sista året på programmet.

Det rådde en febril verksamhet för UF-företagarna timmarna före dörrarna slogs upp till mässan. Paketering av produkter, utskrivning av både annonser och visitkort samt iordningställande av mässbord.

-Mycket jobb och stressigt, säger en av utställarna.

-Vi har arbetat hårt både i går och idag och vi skall också ha ett säljtillfälle under julskyltningen på lördag.

-Men det har varit roligt också och affärerna har gått riktigt bra.

Under mässan spelade också Medusa UF i cafeterian där det också bjöds på gratis fika för den som ville. Evenemanget var uppskattat och drog både musik- och fikaälskare.

Upplevelsen av entreprenörerna/Uf-företagarna i år var att sortimentet av produkter var brett och flera hade också en tanke på en hållbarare framtid. Produkter som fanns till försäljning var exempelvis egen tillverkade tygkassar med eller utan tryck, ljushållare i både björk, tall och betong. Lokalrproducerad sylt i återvunna burkar. Ljus tillverkade av åkerbrukade ljusstumpar och glasburkar. Andra produkter var hembakat fika, bröd och bolani, en större minnesticka till mobilen ex vid fotografering och lokalt anknytna T-shirts.

Mässan hade även andra inslag exempelvis visade HA2 upp sina exponeringar/skyltfönster. Deras uppgift var också att göra en undersökning om hur kunderna/besökarna upplevde deras skylting.

-Det är riktig mycket jobb när man gör ett skyltfönster och det har också varit lite kort om tid för att bli klar med fönstret men vi är gansk nöjda med resultatet ändå säger Adnan som byggt upp ett skyltfönster med sin grupp.

Fordonsprogrammet i Kalix och försvaret stod också för varsin monter och informerade eleverna om en eventuell utbildning inom ovannämnda områden.

-Inte så många som besökt våra montrar, bara ett fåtal hittils men det har just börjat. Kanske kommer det lite fler senare säger utställarna.

Upplevelsen av årets gymnasie- och UF-mässa är att det i år var mycket fler besökare än tidigare år. Uf- företagarna visade ett mycket gott bemötande och ett brett sortiment av fina produkter vilket gör att besökarna gärna återkommer.

-Mycket trevligt och fina produkter, var ett utlåtandet av okänd besökare.