PEPP

Draknästet på liv och död

Möte med Drakar

Ett Möte med Drakar i Draknästet är ett moment i kursen entreprenörskap för elever som driver UF företag. I kursen arbetar vi tillsammans med Ungföretagsamhet Norrbotten där eleverna startar, drivet och avslutar ett företag under ett läsår. Draknästet innebär att kända personer från näringslivet representerar Drakarna. De ställer frågor, bedömer och ger råd till elevernas företag. Eleverna i sin tur får förbereda sin presentation av sitt företag på bästa sätt exempelvis genom att göra en keynote eller film samt förbereda sig på  frågor från Drakarna. Presentationen får ta högst 5 minuter och de övriga 5 minutrarna går till Drakarna för utfrågning och rådgivning. Årets drakar var Susann Wallin, Örjan Pekka, Daniel Fälldin, Roger Keisu samt rektor Peter Mariin.

Draknästet kan vara både ett nervöst och intressant moment för deltagarna. Här är några åsikter och tankar från de  elever som mött Drakarna på riktigt.

Företaget Norrskensbär UF med Tyra Tornberg, Hanna Bjarnestig och Kajsa Eliasson Apelqvist sitter i cafeterian på Tornedalsskolan och firar sitt första säljtillfälle genom att dela på en kladdkaka. De tycker att Draknästet är en bra punkt i entreprenörskapskursen.

-Intressant och bra erfarenhet för framtiden eftersom man kan använda den kunskapen när vi skall börja sälja våra produkter på riktigt.

– Säkert också användbart i framtiden när man börjar på universitet eller högskola tycker företagarna.

De tycker också att Drakarna var riktigt bra som gav bra tips och råd om vad man kan tänka på så att företaget skall bli ännu bättre.

Företagarna Madelene Leppälä och Jennifer Lindgren som driver företaget Light of North UF sitter också i cafeterian och försöker få till sin logotype till företaget. Deras affärside är att sälja egentillverkade ljushållare av björk. De tyckler också att Draknästet var en bra erfarenhet.

Det var lite läskigt till en början men Drakarna var inte alls så farliga som vi trodde och de gav oss bra feedback.

Oscar Johansson sitter och läser i studierummet. Han driver företaget HPDA ClothesUf tillsammans med Martiina Novossad, Wilhelm Kejonen och Simon Jonsson. Även han tycker att Draknästet är en erfarenhet för framtiden.

-Vi blev lite nervösa när vi såg hur många Drakarna var och det blev inte bättre när projektorn började strula och vi inte kunde visa vår keynote. Vi fick improvisera. Det vi skall tänka på till nästa gång är att vara mer förberedd om tekniken inte skulle fungera.

Företaget Norr Natur UF som drivs av Jenny Frankki och Terese Nyström sitter i bildsalen och skriver på samarbetsavtal till sitt företag. De har lite delade meningar om Draknästet.

-Det var riktigt jobbigt, nästan nära döden upplevelse Jag tycker inte alls om att redovisa och det var ju så många drakar och personer i rummet.

-Det var inte alls så hemskt som jag trodde. Drakarna var riktigt snälla och gav oss positiv information om hur vi bör tänka. Båda känner sig ändå nöjda och lättade efter att ha klarat av mötet med Drakarna.

Matilda Huhtakangas, Elin Wikström och Olivia Boman drivet företaget New Home UF tillsammans med Emilia Harjajärvi och Alicia Kautto. – Det var många Drakar i rummet vilket gjorde att vi blev nervösa, säger en av företagarna. –Det blev stressigt och vi känner att vi hade nog behövt mer tid för förberedelse inför presentationen, säger en annan.

-Vi fick många frågor av Drakarna som vi inte riktigt hade tänkt på. Däremot tycker alla tre att det är ett bra moment som bör återkomma eftersom man får en lärdom om hur det kan kännas att presentera för större grupper och till sådana man inte känner.

Årets Draknäste är över och enligt de som fått möta Drakarna är de flesta överens om att det är ett bra moment som bör återkomma. Det kommer också upp åsikter om att eleverna vill få mer tid för förberedelse inför mötet med Drakarna, vilket lärare/handledare bör tänka på till kommande Draknästen.

Foto Ida-Marie Rahkola