Allmän

Därför ser schemat ut som det gör

Schemat påverkar en stor del av vår skolvecka, så det är inte ovanligt att det kan komma upp ett antal olika frågetecken om hur schemat är upplagt. Skoltidningen har pratat med elever och lärare på skolan samt intendenten Sanna Keränen för att ta reda på vad vi tänker om det.

Stressande

Tilde Krypsjö tycker att schemat ofta antingen kan vara irriterande eller stressande. När Skoltidningen kommer fram till henne sitter hon i korridoren och väntar på att hennes håltimme på två och en halv timme ska ta slut.

– Antingen har man långa håltimmar eller fem minuter mellan varje lektion. Jag bor ute i byn, så jag kan inte åka hem emellanåt. Många lektioner har fem minuters rast mellan dem, och på den tiden måste man hinna springa ner och hämta allt man ska ha. Det hade varit bättre om man istället hade haft tio minuter, då hade man hunnit hämta sina grejer och hinna gå på toaletten, menar Tilde Krypsjö.

Bra i överlag

Salsabil Mahmoud, som går i NA3, tycker att det ibland kan vara bra att ha håltimmar.

– För en person som går tredje året är det bra, eftersom man hinner jobba med skolarbeten och gymnasiearbetet. Ettorna kanske har mindre att arbeta med, men för oss är det väldigt bra, säger Salsabil Mahmoud.

Ann-Sophie Johansson, som är lärare på skolan, tycker att det kan bli tajt mellan lektionerna ibland.

– I överlag tycker jag att schemat är bra, men under vissa lektionsbyten brukar eleverna hinna avlösa varandra så att jag inte hinner ha rast. Vi får inte heller alltid information om när det blir ändringar i schemat, berättar Ann-Sophie.

Mycket påverkar

För att få reda på varför schemat är upplagt på detta viset har Skoltidningen pratat med Sanna Keränen, som är intendent på skolan och har ansvaret för schemaläggningen.

– Det finns olika skäl till att vissa lektioner kommer tätt inpå varandra. Ett av skälen är att fredagen inte kan utnyttjas fullt ut. Vi har många lärare som arbetar deltid och de jobbar inte på fredagar. Det gör att lektionerna under måndag till torsdag kan bli mycket tajta, säger Sanna.

Sanna berättar att det finns flera anledningar till de håltimmar som finns i schemat.

– Man kan säga att vi är lite ”trångbodda”, eftersom vi delar lokaler med Språkskolan och Kulturskolan. Det gör att vi måste lägga upp schemat så att inga lektioner krockar med varandra och då blir det en håltimme istället. Individuella val gör det även svårt att göra scheman till eleverna. En elev kan påverka en hel klass och göra att resten får ha håltimme. Läraren ska inte heller ha mer än fyra lektioner per dag, för att kunna ha tid till planering, berättar Sanna.

”Kom och säg!”

Om man har funderingar kring schemat tycker Sanna att man ska gå och prata med henne.

– Om man tycker att någonting är fel har man rätt att komma och klaga. Man ska inte behöva gå runt och undra varför det ser ut som det gör. Om man har någon fundering; kom och säg! Jag tycker det är bra att få både positiv och negativ kritik, berättar Sanna.

Redan börjat med nästa

Sanna hoppas att vi använder håltimmarna rätt när de väl förekommer.

– Jag vill se att eleverna ägnar sig åt självstudier och gör uppgifter under håltimmarna för att kunna ha ledigt senare under dagen. Jag vet att håltimmar tyvärr kan orsaka frånvaro eftersom eleverna väljer att åka hem istället för att vänta, så jag försöker undvika håltimmar så mycket som möjligt. Det är mitt första år att lägga upp schemat på egen hand och jag har redan börjat jobba med nästa. Till nästa år ska jag försöka se till att det blir mindre håltimmar och bättre lunchtider, berättar Sanna.