AllmänSenaste nytt

Europaparlamentariker för en dag…

Tornedalsskolans samhällstreor fick vara EU parlamentariker för en dag och representera Sverige den 30/11 2017 i Strasbourg. För att bli EU parlamentariker krävdes att klassen skulle göra ett projekt som hjälpte till att sprida kunskap om vad Europeiska unionen gör, dokumentera detta och skicka in en tävlingsansökan.

I somras fick de veta att de vunnit resan och började under hösten arbetet med att fördjupa sina egna kunskaper om EU och därefter presenterade klassen Europeiska Unionen med information, lekar och tävlingar till yngre barn och ungdomar på olika grundskolor i Haparanda.

Inför besöket på Europaparlamentet fick klassen fördjupa sina kunskaper i olika ämnen som ungdomsarbetslöshet, migration, jämställdhet, miljö och EU:s framtid som de sedan diskuterade med andra ungdomar från Europa.

Här kommer några reflektioner och bilder från staden Strasbourg

Novembers sista dagar spenderade vi från SA 3 i en stad i Frankrike vid namn Strasbourg. Strasbourg omnämns ofta som Europas huvudstad pågrund av att Europaparlamentet, Europarådet, en del av Europa domstolen och Eurokåren har säte i denna stad. Nu i juletider omnämns staden också som ”Capital de Noël”, på svenska ”Julens huvudstad”, på grund av deras stora satsning på julmarknader och engagemang när det kommer till allt som har med julen att göra.

Efter en lååång resdag kom vi fram till staden och fick krypa ner i våra sängar på hotellet. Dagen efter var vi utvilade och redo att ta oss an staden. Vår lediga dag strosade vi runt i ett virrvarr av gator med tonvis av juldekorationer. Vi besökte bland annat katedralen som står ståtlig i mitten av staden och kikade på krimskrams som säljs i de små mysiga marknadsstånden. Staden är otroligt mysig och vacker, med gamla byggnader och kullerstensgator.

Vi avslutade november månad med en intressant och fullspäckad dag på europaparlamentet tillsammans med våra fantastiska lärare och cirka 500 andra engagerade och duktiga elever. Från kl 08 på morgonen till kl 18 på eftermiddagen befann vi oss på parlamentet. Morgonen började med säkerhetskontroller, fika och massor av politiska frågor och svar. Elin Grundström och Niko Saapunki ställde sig framför alla elever, politiker och lärare för att presentera Sverige, Haparanda och framför allt Tornedalsskolan.

Efter lunch fick vi elever hitta lagkamrater från andra länder för att diskutera flera viktiga frågor. Sedan delades vi in i större grupper där vi fick hålla en egen konferens. Vi diskuterade politiska frågor, debatterade och argumenterade. Efter att ha kommit överens och fattat beslut så fick alla samlas i den stora plenisalen för att framföra sina slutsatser, vi fick debattera och fick utmärkta svar, vi elever styrde hela parlamentet för dagen.

Vi i SA3 är mycket tacksamma för att vi fick möjligheten att delta. Det var en fantastiskt och oförglömlig upplevelse. Tack EU parlamentet. Och ett stort tack till Anna Merefält och Marianne Rönnqvist.

Foto och text

Ida-Mari Rahkola & Lotta Johansson