PEPP

Presidenter, kärlek och krigets fasor.

Det har pågått en konstutställning på Haparanda stadsbibliotek mellan den 10-21 april. Utställningen var ett samarbete mellan  Tornedalsskolans elever samt elever från Marielundskolan, Gränsskolans och Språkskolans högstadium samt IMSPR.

Under vernissagedagen den 10 april kom ett 40 tal besökare. Besökarna upplevde utställning riktigt bra och att den hade en stor bredd med både traditonella tekniker som kol och blyerts till 3-D konst och digital fotografering. Vissa ville också komma tillbaka och besöka utställningen vid ett senare tillfälle då det var lite lugnare och de kunde se på alstren i lugn och ro.

Utställningen visade bland annat upp 12 tecknade/målade finska presidenter som eleverna på Språkskolan har arbetat med i samband med  Finlands självständighets dag, 100 år, under 2017.

-Enligt tradition skall de hänga på en väl utvald plats som exempelvis en matsal eller samlingssal berättar läraren Paula Lakkala. (Dessa porträtt hänger i vanliga fall i Språkskolan matsal.)

Eleverna från IMSPR har haft i uppgift att arbeta med kroppens proportioner. På utställningen stod figurer i gips uppradade på ett bord som beskriver antingen en känsla eller en egen upplevd händelse. Många elever har aldrig arbetat med skapande eller konst vilket gör att det är stor spridning på elevernas kunskap i ämnet.  – Däremot upplever jag att de uppskattar att arbeta praktiskt och att de har alldeles för lite tid just för detta ämne säger läraren Heidi Rönkkö.

De lär sig samarbeta, de lär sig språket samtidigt som de verkar bearbeta svåra händelser som de kanske inte kan prata om men däremot berätta i bilder.

Återbruk är ett material som Tornedalsskolans elever har arbetat med. Uppgiften för eleverna har varit att med hjälp av återvunnet material skapa något nytt, i detta fall en lampa. Elverna måste i uppgiften arbeta både kreativt, problemlösande samt använda fantasin i stort grad.

-Slutresultatet är mycket kreativt och fantasifullt samt också ger andra idéer till att använda gamla material till något nytt och personligt säger läraren Marita Eliasson.  – Återbruk och ett hållbart samhälle är något som man verkligen bör arbeta med på mycket bredare front inom all skolverksamhet.

– Förhoppningen är att vi skall utveckla vår utställning till att bli internationell, vilket vi kommer att försöka genomföra kommande år, avslutar lärarna.