Klimatsmart kraft från naturen

Nu i hösttider dignar skogen av alla sorters ätbara nyttigheter i form av bär, svampar och örter. Det är i allra högsta grad tid för att lagra till sitt vinterförråd. Att vandra i skog och mark ger för det första motion och frisk luft som är välbehövlig för både lungor, hjärna, kropp och själ efter en hel dag på arbetet eller skolan. Många har förstått att skogen dämpar stress och ger ett lugn i tillvaron. Därför finns det många som börjat utöva ”skogsbad” för att må bättre. Det andra som är positivt med naturen och skogen är att är att man som plockare får en härlig känsla att kunna tillvara ta det skogen erbjuder och bidra till ett ”klimatsmartare” liv. Slutligen är känslan oslagbar när man en kulen höstkväll plockar fram sina samlade delikatesser och tillagar något extra ordinärt av dem.

Jag kommer att ge några tips, om vad jag plockar, hur de skall tas omhand, hur de skall förvaras och till slut också tillagas och förtäras. Dessa tips är väl beprövade under många år av mig och som är återkommande varje år.

Finfina Karl-Johan

I år har det varit ett överdåd av svamp och jag har främst plockat Karl-Johan, smörsopp och sandsopp och naturligtvis kantareller lättast att känna igen. När man skall till svampskogen är det bra att ha med sig svampbok eller svamp app, kniv och korg. Kontrollera noga att det är rätt svamp du plockat i boken eller appen.  Bra att börja med kantareller och soppar som är lätt att känna igen.  När du hittat ex en Karl-Johan svamp skär i den så att du ser att den är fräsch. Bara helt fina och ej maskätna svampar tas hem. Plocka heller inte för många på en gång. Det är alltid svårt att hinna ta reda på dem när man väl, oftast trött men nöjd, kommer hem.

När du kommer hem rensa och skär svampen, helst samma dag, i småbitar. Stek den uppskurna svampen på låg värme i stekpanna så att all vätska försvinner.  Eventuellt lite smör och salt. Låt svampen svalna och frys in i förpackningar eller tillaga något ätbart genast. Här nedan några av mina favoritrecept. Tänk på att inte äta svamp för många gånger i veckan. Svamp drar åt sig olika metaller som du då också får i dig.

Jag brukar göra toast med svamp https://www.koket.se/vad-blir-det-for-mat/per-morberg/morbergs-svamptoast/.

Pasta eller ris med svampröra  https://mittkok.expressen.se/recept/pasta-med-svamp/

Svamppaj. https://www.ica.se/recept/svamppaj-med-vasterbottensost-724887/

Blåbärsmarmelad

Bär är något annat jag verkligen gillar att plocka. Under sommaren har det funnits både blåbär, odon, hallon och hjortron. Just nu på senhösten kan man tycka att det är svårt att hitta bär men än finns det kvar. Blåbär kan fortfarande finnas på ett skyddat ställe samt även havtorn speciellt vid havsstränder. Lingon, tranbär och rönnbär är några andra bär som man kan tillvarata. Det man inte tänker på är att det kan finnas husägare/trädgårdar som inte tar plockar sina bär ex röda vinbär och aroniabär. Kan vara ett tips att fråga ägarna om man kan få plocka hos dem. 

Vissa bär torkar jag i ugn ca 50 grader, lägre om det går, på smörpapper. Öppna ugnsluckan då och då för att släppa ut ånga. Jag har torkat hallon, blåbär, rönnbär och tranbär som jag sedan förvarar i väl slutna burkar i skafferiet. Dessa bär använder jag sedan till Granola/Müsli eller bara som något gott till kvällen när sötsuget sätter in.  Jag avvänder också torkade bär till mitt örtte. Härligt med hallondoft och smak i sitt eget te eller varför inte förgylla det köpa teet.

https://mittkok.expressen.se/recept/granola-med-torkade-bar/

Rönnbär är fyllda med c-vitamin och viktiga antioxidanter vilket stärker immunförsvaret. Lite syrlig i smak men värda att ätas och naturligtvis torkas då det blir lite mildare i smaken. Annars perfekt till Rönnbärsgelé. De flesta av mina bär fryser jag in till vintern och plockar fram och kokar till sylt, marmelad eller gör smoothies av dem. https://receptfavoriter.se/recept/smoothie.html

Klappgröt med mjölk=barndom

Något jag gör, främst på hösten, är klappgröt på ex lingon, blåbär eller hallon. Klappgröt är ett barndomsminne för mig och har sitt ursprung från Finland. Gjordes oftast på lingon men är lika om inte godare med blåbär. https://www.tasteline.com/recept/finsk-klappgrot/

Något annat som jag tar tillvara är olika örter som jag plockar till te. Jag plockar ex nässlor, späda blad som innehåller karoten, A- och C-vitamin samt mineraler och järn.

Nässlor

Älgört/gräs, Innehåller salicylsyra föreningar vilket gör örten svagt smärtstillande samtidigt som den ger mycket god doft till te.

Björkblad som har utdrivande effekt.

Rödklöver, blommor och blad som innehåller kalcium som stärker skelettet det hjälper också vid svallningar och svettningar.

Rödklöver

Allt torkas i svalt mörk rum på handduk eller upphängda i små knippan. Varje ört var för sig. Sedan de torkat smulas de sönder och förvaras mörkt i burkar. Man kan antingen blanda ihop eget te av de olika örterna eller göra te med örterna var för sig. När du sedan kokar te så lägg örterna i tekanna eller tekopp. Koka upp vattnet och ta de från plattan just när bubblor börjar synas i vattnet.  Häll över örterna och låt dra ca 1,2 – 2 min. Man bör ej ha för varmt vatten eftersom det olika vitaminerna och mineralerna då tappar sin kraft/styrka. Honung är gott till.

Jag hoppas att några av tipsen ger dig inspiration att vandra ut i skog och mark för att antingen plocka något ätbart eller bara för att stärka dig med ett riktigt härligt skogsbad.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *